Blogi: keskusteluja Lockheed Martinin Gary North:n kanssa.

Viime perjantaina 9.6 oli allekirjoittaneella mahdollisuus jutella Lockheed Martinin Gary North:n kanssa Kaivopuiston lentonäytöksen yhteydessä. Niille jotka eivät tiedä kuka Gary North on niin lyhykäisyydessään kyseisen herran taustoista voisi kertoa seuraavaa. Gary North on Lockheed Martin Aeronautics:n varatoimitusjohtaja jonka vastuulla on asiakkaiden laatuvaatimuksen ym muut siihen viittaavat asiat(customer requirements)

Ennen Lockheed Martinille siirtymistään hän toimi Yhdysvaltain ilmavoimien Tyynenmeren alueen komentajana vuoteen 2012 asti.  Sotilasarvoltaan Gary North on neljän tähden kenraali(evp) Palvellessaan Yhdysvaltain ilmavoimissa hän kellotti yli 4700 lentotuntia ja lensi pääasiallisesti F-4G, F-15 ja F-16 hävittäjillä. 

Kävin Garyn kanssa noin 25 minuutin hyvän keskustelun F-35 hävittäjästä ja siitä miten se soveltuu Suomen olosuhteisiin. Keskustelun aikana kävimme läpi tiettyjä vaatimuksia joita oletettavasti Suomi on esittänyt uudesta hävittäjästä. Ja tässä vaiheessa pitänee todeta, että nämä olettamukset sekä vaatimukset oli tietenkin olettamuksia koska Lockheed Martin ei voi kertoa salauspykälien jne takia mitä ovat vastanneet tai mitä ilmavoimat ovat kysyneet heiltä tietopyynnössä johon LM vastasi marraskuussa 2016.

Koneen kyky tukeutua maantietukikohtiin: Lockheed Martinin mukaan kone pystyy laskeutumaan nykyisiin maantietukikohtiin ja koneisiin voidaan asentaa tarvittaessa norjalaisten suunnittelemat jarruvarjot mikäli Suomi sellaiset haluaa asentaa koneisiinsa.

Pystyykö kone käyttämään nykyisiä huoltorakennuksia ja muita lentotukikohtien rakenteita: Gary North:n mukaan F-35A on nykyisiä F/A-18C/D hävittäjiä pikkaisen matalempi ja koneen siipien leveys ei käytännössä eroa horneteista joten nykyiset luolastot ja lentokonehallit kelpaa käytettäväksi.  Tukikohtien turvallisuuteen toki pitää panostaa pikkaisen enemmä kuin nykyisin. Käytännössä tämä koskee vain ja ainoastaan huoltorakennuksia joissa käsitellään koneiden arkaluontoisia rakenteita ja tietoja.

Varusmiehet ja koneiden huolto:  Gary North:n mukaan koneiden huolto voidaan osittain hoitaa helposti varusmiesten voimin, kuten nykyisinkin tehdään. Peruskoulutus F-35 hävittäjien huoltoon on helppo hoitaa lyhyessäkin ajassa ja koneissa on pitkälle viety vianetsintä järjestelmä joka ilmoittaa jo ennen koneen laskeutumista missä on vikaa ja mitä mahdollisia varaosia tarvitaan huoltoihin. Hyvässä tapauksessa varaosa on jo tilattu koneisiin varastosta tai ulkomailta ennen kuin kone on tullut laskuun tukikohtaansa.

F-35 koneiden hinta:  Koneiden hinnat tulee tippumaan lähivuosina ja ovat asettautumassa vuoden 2019 aikana noin 80-85 miljoonaan dollariin.  Kävimme myös läpi F-35A hävittäjän operointikustannuksia jotka eivät ole Gary North:n mukaan kovinkaan suuremmat verrattuna nykyisiin niin sanottuihin neljännen sukupolven hävittäjiin(noin 10%)

Keskusteluissa Gary North:n kanssa kävimme myös epävirallisesti läpi niin Red Flag harjoitusta kuin muitakin F-35 ohjelmaan liittyviä asioita. Koska osa asioista käytiin epävirallisesti niin en kirjoita näistä asioista julkisesti.

Haluaisinkin kiittää niin Michael Jääskeläistä (Hill+Knowlton Strategies) kuin Lockheed Martinin edustajaa joka järjesti allekirjoittaneelle mahdollisuuden keskustella Gary North:n kanssa Kaivopuiston lentonäytöksessä.