Saab esitteli Gripen hävittäjäänsä Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenillassa

Ruotsalainen puolustusteollisuuden monialayritys Saab esitteli jälleen kerran toimintaansa ja Gripen E hävittäjäänsä Ilmailumuseoyhdistyksen järjestämässä jäsenillassa keskiviikkona 25.1.  Edellisen kerran Saab järjesti vastaavanlaisen tilaisuuden huhtikuussa 2016. Tilaisuuden avasi Saab:n puolelta suomen tiedotuksesta vastaava Jan Lewenstam joka esitteli Saab:n historiaa niin suomessa kuin ulkomaillakin. 

Monelle ei puolustusratkaisuja seuraavalle voi olla pieni yllätys, että tietyssä mielessä voisi sanoa, että Saab:n historia yltää aina 1600-luvulle lähtien johtuen yrityskaupoista. Jan Lewenstam:n mukaan Saab käyttää 25% liikevaihdosta tuotekehitykseen joka on puolustusteollisuuden yritykseltä kohtuu iso summa.  Saab konsernin liikevaihto on noin 27 miljardia ruotsin kruunua eli noin 2,86 miljardia euroa.  Työntekijöitä Saab:lla puolestaa on noin 14700 jotka hajautuu ympäri maailmaa. Ilmavoimat sekmentti on 46% liikevaihdosta.

Suomessa Saab on toiminut jo yli 60-vuoden ajan ja on merkittävä Puolustusvoimien palveluiden tarjoaja. Parhaillaan Puolustusvoimilla on käytössä Saab:n KASI-taistelusimulaattori, BOL-omasuojajärjestelmä ilmavoimien Hornet-hävittäjissä. Merivoimien aluksissa puolestaa on Saab:n valmistamia Sea Giraffe tutkia, RBS15-meritorjuntaohjuksia sekä iso kasa muita Saab.n tarjoamia järjestelmiä. Maavoimilla puolestaan on käytössään esimerkiksi NLAW-panssarintorjuntaohjukset, RBS 70 -ilmatorjuntaohjukset sekä Giraffe-tutkat.

Saab jatkaa tänäpäivänäkin korkean tason tuotteiden ja palveluiden tarjoamista Puolustusvoimille. Parhaillaan Saab on mukana useiden järjestelmien kilpailutuksessa, mm Laivue2020, Ilmavoimien HX-hanke, uudet meritorjuntaohjukset, laivue 2000MLU(päivitys haminaluokan aluksiin) Torpedohanke merivoimille, etälennonjohtotornit lentoasemille jne.

Ehkäpä hauskimman heiton Saab:n edustajat heittivät vastatykistötutkista. Suomen puolustusvoimat ovat käyneet testaamassa Saab:n vastatykistötutkia useissa harjoituksissa Ruotsissa vuodesta 1993 lähtien. Saab:n edustajat vitsailivatkin, että eiköhän olisi jo aika hankkia niitä vastatykistötutkia kun asiaa on jo tutkittu melkein 20-vuotta.

Seuraavaksi puhumaan tuli Mangnus Skogberg joka vastaa Saab:n puolelta gripen kaupoista suomessa.  Mangnus kertoi että ovat mielellään mukana tällaisissa tilaisuuksissa kertomassa gripenistä ilmailuharrastajille sekä tietenkin kansalaisille. Gripen on kansallinen voimavara joka tarjoaa balanssissa(englanniksi) airpower, sustainbility, sovereignty.

Gripen on todellinen monitoimihävittäjä. ilmasta ilmaan, tiedustelua ja ilmasta maahan ominaisuuksilla varusteltuna ja se on suunniteltu tehtävän onnistumiseen. Koneen lentäjillä on korkea tilannetietoisuus ja koneissa on uusi keskikonsolin näyttö, myös kypärässäkin on näyttö.

Vanhoissa koneissa on jokaiselle asialle oma näyttö. lentäjä kerää ja rakentaa tilanne kuvan itse. Uudessa Gripenissa näytttö on optimoitu. järjestelmä luo tilannekuvan josta lentäjän tehtävä on vain arvioida annettu tieto lopullista päätöstä varten. Gripen E koneissa on uusi EASA tutka, uusi passiivinen ilma ja maatutka irst skyward G joka on passiivinen, havaitsee lämpöä lentokoneista, autoista ja laivoista.

Mangnus Skogberg:n mukaan saab on eturivin tekijä data-link järjestelmissä. Gripen mahdollistaa tukitehtävät niin maa kuin merivoimillekkin, link16 systeemi on nato yhteensopiva. Järjestelmää on mahdollista räätälöidä jokaisen maan omien vaatimusten mukaan.

Gripen E koneisiin on saatavilla helposti kaikentyyppisiä asejärjestelmiä eri tehtävätyyppejä varten. Sisäinen “electronic warfare” järjestelmä jossa tutkavaroitin, ohjusvaroitin, ja internal jammer sekä aktiivisia vastajärjestelmiä. Tärkein järjestelmä on tietenkin Magnuksen mukaan koneen hyvä liikehtimiskyky.

Koneen käännön voi tehdä 10 minuutista yhden teknikon ja viiden mekaanikon toimesta, moottorin voi vaihtaa tunnissa. Saab Gripen on rakennettu helppoa huoltoa ajatellen ja optimoitu vaikeisiin olosuhteisiin eli on täysin toimiva maatukikohtia ajatellen. kone ei tarvitse jarruvaijereita ja Gripeneissä on oma APU sekä täydellinen ohjelmisto joka sisältää huoltojärjestelmän, tiedustelujärjestelmän, elektronisen sodankäynnin tiedostoja jne

Oma APU short take-off and landing. 800m laskua ja nousua varten.  Gripenin mukana on täydellinen support system joka sisältää huoltojärjestelmän, tiedustelujärjestelmän, e-soda ew tiedostoja jne.

Saab:n Mangnus Skogberg:n mukaan yhdessä suomalaisen teollisuuden kanssa Saab voi rakentaa gripenille suomalaisen huoltojärjestelmän joka tukee koneen omavaraista huoltoa vuosikymmeneksi eteenpäin ilman, että on tarvetta tukeutua ulkomaisiin toimioihin, asia on hoidettu tällä tavalla usean maan kanssa.

Gripen on jo käytössä useassa maassa ja muutamien uusien asiakkaiden kanssa neuvotellaan tilauksista ja nämä neuvottelut ovat loppusuoralla. Brasillia on mahdollisesti tilaamassa lisää gripeneitä. Ruotsissa käydään myös keskusteluita, että pitäisikö tilata lisää Gripen koneita maan ilmavoimille.

Saab:n edustajien mukaan Gripen E on oikea “multi generation fighter” ja se on “superior today, superior tomorrow” Uudessa koneessa on enemmän voimaa moottoreissa, isompi polttoainekapasiteetti, isompi kyky kantaa aseita sekä tietenkin koneen kantamaan on tullut mukava lisäys.

Saab Gripen E on tekemässä ensilentoaan kuluvan vuoden aikana, vaikka ensilentoa lykättiinkin on kone Saab:n edustajien mukaan aikataulussaan ja ensimmäiset koneet pitäisi olla asiakkailla vuoden 2019 aikana.

Saab:n Mangnus Skogberg:n mukaan Gripen E on suomelle täydellinen vaihtoehto/ratkaisu ilmavoimien seuraavaksi hävittäjäksi.

Kilpailu ilmavoimien seuraavasta hävittäjästä on siirtymässä päivä päivältä kohti aktiivista kansalaisvaikuttamisen ja mediavaikuttamisen aikaa. Tämä on ihan normaali vaihe jossa jokainen lentokonetehdas esittelee mielellään omia ratkaisujaan median ja ilmailupiirien kanssa kansalle.

Tällä toki ei ole kovinkaan isoa vaikutusta siihen, että kuka tilauksen saa. Mutta sillä on vaikutus siihen kuinka kansa hyväksyy miljarditilaukset.

Tällä hetkellä julkisuudessa koneita esittelee vuoroin Saab, Eurofighter tai Lockheed Martin. Jälkimmäinen eli Lockheed Martin on tosin ollut pikkaisen hiljaisella päällä viimeaikoina.

Sotilasilmailu.fi pyrkii raportoimaan kaikenlaisista tällaisista tapahtumista joihin meillä on pääsy. Tämäkin tilaisuus oli mahdollinen allekirjoittaneen ilmailumuseoyhdistyksen jäsenyyden turvin.

Mikäli ilmailumuseoyhdistyksen toiminta kiinnostaa niin suosittelen vierailemaan osoitteessa IMY.FI