Ensimmäinen Boeingin ”loyal Wingman” valmistui ja esiteltiin julkisuudessa.

Boeing Australia ja sen yhteistyökumppanit ovat saaneet valmiiksi ensimmäisen kolmesta ”loyal wingman” miehittämättömästä ilma-aluksesta. Loyal Wingman eli uskollinen siipimies on Boeing Australian ja Australian ilmavoimien yhteistyön tulos, hankkeessa on mukana yli 35 muuta yritystä. Boeing Australia julkaisi loyal wingman ilma-aluksen Australian Melbournessa Avalon 2019 -ilmailunäyttelyssä maaliskuussa 2019.

Nyt esitelty ensimmäinen loyal wingman yksilö tulee lentämään tämän hetken tietojen mukaan kuluvan vuoden aikana, sitä ennen ilma-alus tulee siirtymään maakokeisiin. Tällä hetkellä Boeingin on tarkoitus valmistaa kaiken kaikkiaan kolme loyal wingman ilma-alusta Australian ilmavoimille.

Jopa 3700 kilometrin mittaiset lennot mahdollisia
Boeingin antamien tietojen mukaan Loyal wingman pystyy operoimaan noin 2000 merimailin eli noin 3700 kilometrin lentomatkoja. Kone voidaan varustaa eri tehtävapaketeilla joita voidaan vaihtaa yhtiön julkaiseman animaation perusteella kohtuu helposti.

Tekoäly ohjaa
Loyal wingmanin on tarkoitus toimia itsenäisesti miehitettyjen hävittäjäkoneiden rinnalla, Boeingin mukaan ilma-aluksessa on pitkälle kehitettyä tekoälyä, vaikka konetta voidaankin operoida tekoälyn avulla on sitä tarkoitus myös ohjata miehitetystä hävittäjäkoneesta joka voi lentää mukana tehtävällä.

Isoin ilmailualan hanke Australiassa vuosikymmeniin
Boeingin ja sen kumppaneiden Loyal wingman on isoin ilmailualan hanke Australiassa vuosikymmeniin. Se on samalla myös Boeingin isoin Yhdysvaltain ulkopuolella käynnissä oleva ikinä. Hankkeessa on mukana jo nyt yli 35 eri yritystä ja yhteistyötahoa.

Boeing Australian suunnitteluryhmä käytti kehitystyön aikana digitaalisuunnittelua ja edistyneitä komposiittimateriaaleja saavuttaakseen 38 jalan (11,7 metriä) miehittämättömän ilma-aluksen kustannus- ja ketteryystavoitteet.

Boeing Australian kehittämä Loyal wingman eli uskollinen siipimies on myös mielenkiintoinen hanke ulkomaalaisten asiakkaiden kannalta. Hanketta kun ei koske Yhdysvaltain viranomaisten määräykset eli Yhdysvaltain hallinnolta ei vaadita lupia järjestelmän myymiseksi esimerkiksi Suomelle.