HX Challenge on muutakin kuin hävittäjäkoneiden lentely ilmassa.

Parhaillaan käynnissä oleva HX Challengen niin sanottu kolmas kierros on saanut mielenkiintoisia piirteitä kun tietyt tahot ovat uutisoineet siitä ettei Saab Gripen E ole pystynyt lentämään huonossa säässä. Valitettavasti tällaiset otsikot on tietyssä mielessä puolivillaisia ja tietyssä mielessä ei niin totuudenmukaisia.

Kuluneen päivän aikana moni on tosissaan naljaillut sille ettei Saab kestä lunta. Mutta totuus onkin pikkaisen toisenlainen. Saab oli tehnyt yhdessä ilmavoimien kanssa päätöksen siitä etteivät he lennä tänään lentokierrosta johtuen tietynlaisesta säätilasta.

Mutta mikä onkaan se totuus asiasta. Julkisuudessa ei kerrota tarkkoja testiohjelmia, mutta itse lentämiseen sää ei vaikuta. Itseasiassa Saab todisti jo eilen, että he ovat kykeneväisiä operoimaan huonossa kelissä kun he siirtolensivät Saab Gripen E koneensa Pirkkalan lentotukikohtaan.

Se minkä tällainen sää estää on tiettyjen sensorien testaus. Valitettava tosiasia on se, että lumi ja pilvet on huono juttu tietyille sensoreille, käytännössä tietyt sensorit eivät läpäise tietynlaisia pilvimuodostelmia.

Vaikka Gripen E tosissan ei lennä tällä hetkellä niin HX Challenge ei lepää tälläkään hetkellä. Kun tätä tekstiä kirjoitetaan Tampereen lentoaseman kahvilan pöydän äärella, on samaan aikaan eteläisen suomen(ja myös varsinais-suomen) taivaalla Ruotsalaisen Saabin GlobalEye tutkavalvontakone suorittamassa omaa osuuttaan HX Challengesta. Kyseisessä koneessa, SE-RMU on mukana myös suomalaisia upseereita. Saabin antamien tietojen mukaan koneen etuosassa on yksi lentäjä ja koneen takaosassa on myös edustus ilmavoimien puolelta, nimittäin upseeri jonka oikea virkatehtävä on suomen tutkavalvontapuolella.

Kuva: Flightradar24

Osana tätä testiä testataan myös tiedon välitystä tutkavalvontakoneelta maa-asemalle asti.

Osana HX challengea testataan myös tiettyjä asioita ns maankamaralla, tällaisia testattavia kohtia on esim miten nopeasti kone pystytään lähettämään takaisin ilmaan eli aseistuksen täydentäminen, polttoainetankkaus ym muut huoltotoimenpiteet. Eli vaikka itse kone ei lentäisikään ilmassa niin se ei tarkoita sitä etteikö muita kohtia testiohjelmassa voida viedä läpi.