Pariisin ilmailunäyttely on täynnä ensiesittelyjä.

Maanantaina 17. kesäkuuta käynnistynyt Pariisin kansainvälinen ilmailunäyttely ja lentonäytös pitää sisällänsä useita ensiesittelyjä niin siviilipuolen kuin sotilaspuolenkin ilmailun osalta. Ensimmäisten julkaistujen sotilaspuolen ratkaisujen joukossa oli yhteiseurooppalainen Ranskalais-Saksalais-Espanjalainen seuraavan sukupolven hävittäjä.

Dassault:n ja Airbus:n yhteishanke julkaistiin Berliinin ilmailunäyttelyssä 2018 ja tämän jälkeen yhtiöt ovat tehneet paljon töitä tätä päivää varten. Nyt julkaistiin mahdollisen tulevan koneen mockup ja lähivuosina on luvassa mitä todennäköisemmin enemmän julkistuksia kyseiseen hankkeeseen. Valmiina uuden hävittäjän olisi tarkoitus olla vasta 2030-2040 lukujen taitteessa eli isoin työrupeama on vasta edessäpäin.

Euroopassa on myös toinen vastaavanlainen hanke meneillään, siinä on mukana brittiläiset BAE Systems ja Rolls Royce, Italialainen Leonardo sekä yleiseurooppalainen MBDA joka valmistaa asejärjestelmiä ja ohjuksia. Tempest julkaistiin viime vuoden farnborough:n ilmailunäyttelyssä. Jos vertaa Tempest:n mockup:n ja nyt julkaistujen Dassault:n ja Airbus:n sekä Turkish Aerospacen ”tekeleitä” niin britit eli BAE systems ja heidän kumppaninsa julkaisivat kehittyneemmällä asteella olleen mockup:n

Maanantain toisena julkistuksena oli Turkkilaisen Turkish Aerospace:n TF-X häivehävittäjä. Aiheesta saatiin jo pientä vihiä muutama päivä sitten kun julkisuuteen ilmestyi yhtiön tekemä piirros mahdollisesta seuraavan sukupolven hävittäjästä. Turkish Aerospace on tällä hetkellä osa F-35 hankeen partnereita, mutta yhtiö on menettämässä asemansa siinä johtuen Turkin ja Venäjän välisestä S-400 ohjusjärjestelmähankinnoista jossa Turkki hankkii itsellensä Venäjältä uuden ilmatorjuntajärjestelmän.

Hahmotelma Turkish Aerospace:n TF-X hävittäjästä jonka mockup julkaistiin Pariisin ilmailunäyttelyssä

Myös ”uskollisia” kumppaneita eli autonomisia siipimiehiä julkaistiin Pariisin ilmailunäyttelyn ensimmäisinä päivinä. Airbus esitteli omalla osastollaan Airbus UCAV lennokkiaan joka voisi olla mahdollisesti tulevaisuudessa heidän ratkaisunsa autonomisiin kumppaneihin joita uudet hävittäjät voivat tarvita rinnallensa kun tehtävä kutsuu.

Vastaavanlaisia siipimiehiä on julkaistu jo aikaisemminkin. Esimerkiksi Boeing Australia on yhdessä Australian kanssa kehitelleet oman järjestelmän johon ei tarvita Yhdysvaltain hallinnon vientilupia. Britit puolestaan ovat kehitelleet LANCA järjestelmää kun taas Yhdysvalloissa on kehitelty Kratos XQ-58A Valkyrie järjestelmää joka on jo nähty ilmassakin. Kehitystyöt järjestelmien kanssa jatkuvat ja luvassa on varmasti lisää tarjokkaita markkinoille.

Italialainen Leonardo puolestaan julkaisi Pariisin ilmailunäyttelussä Falco Xplorer miehittämättömän lennokkinsa. Lennokki on tosin aika kevyt ilmaisu jos miettii kyseisen Falco Xplorer laitteen kokoa. Siipien väli on 18,5 metriä ja pituutta laitteella on 9 metriä. Kun kyseinen lentolaite pääsee lentämään olisi sen tarkoitus saavuttaa 30000 jalan korkeus eli noin 9144 metrin korkeus.

Falco Xplorer pystyy kantamaan 350 kilon kuorman ja sen toiminta-aika on noin 24 tuntia. Leonardon mukaan kyseinen lentolaite on tarkoitettu sekä siviili-, että sotilasasiakkaille. Falco Xplorer on myös varustettu sateliittikommunikaatiojärjestelmällä joka mahdollistaa sen operoinnin pidemmänkin matkan päässä kotitukikohdasta

.