Valonpilkahdus synkkyyden keskellä, Kauhava Air show 2020.

Kuluva vuosi on ollut synkkä lentonäytöksiä järjestäville tahoille ympäri maailmaa. Euroopassa lähes kaikki lentonäytökset on peruutettu kuluvan vuoden osalta ja osa näytöksistä on siirretty vuodelle 2021. Johtuen peruutetuista lentonäytöksistä osa esiintyjistä on menettänyt lähestulkoon koko esiintymiskautensa. Esimerkiksi Red Arrows sotilastaitolentoryhmä esiintyi Kauhavalla ensimmäistä kertaa lentonäytöksessä kuluvana vuonna, ylilentoja ryhmä on tehnyt viikottain ympäri brittein saarta.

Lentonäytöksen pääesiintyjänä toimi Yhdistyneiden kuningaskuntien ilmavoimien eli Royal Airforce:n sotilastaitolentoryhmä Red Arrows. Red Arrows:n esiintyminen saatiin saatiin varmistettua suomeen Ilmavoimien Hawk kaluston juhlavuoden kunniaksi. Ensimmäinen Hawk Mk 51, HW-302, saapui Poriin Ison-Britannian Dunfordista majuri (sittemmin everstiluutnantti) Paavo Janhusen lentämänä 16. joulukuuta 1980.

Normaalisti Red Arrows ei esiinny ulkomailla samoissa tapahtumissa ja maissa jos edellisestä esiintymisestä on vähän aikaa. Edellisen kerran Red Arrows vieraili Suomessa kesäkuussa 2017 kun Helsingin kaivopuiston edustalla järjestettiin lentonäytös Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlien kunniaksi. Ilmavoimien Hawk 40v juhlallisuudet olivatkin hyvä tekosyy tulla Suomeen uudestaan.

BAE Systems puolestaan kunnioitti juhlaa antamalla Ilmavoimien komentajalle, kenraalimajuri Pasi Jokiselle teknisen piirustuksen Hawk koneesta. Piirustuksen luovutti BAE Systemsin puolesta Suomen maajohtaja Paul Hitchcock. Ilmavoimien komentaja Jokinen vastaanotti myös muistotaulun Red Arrows:n komentajalta David Montenegro:lta.

BAE Systemsin Suomen maajohtaja Paul Hitchcock lahjoittaa ilmavoimien komentaja Pasi Jokiselle Kauhavan lentonäytöksessä muistoksi kuvan ensimmäisestä BAE Systems Hawk-koneen teknisestä piirrustuksesta Suomen ilmavoimien Hawkien 40-vuotisen taipaleen kunniaksi. Kuva: BAE Systems

Taivaalla nähtiin kuninkaallisten ilmavoimien lisäksi myös Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale esityslento jonka suoritti tällä kertaa Ranskan ilmavoimien Rafale esityslentäjä ”Schuss” . Aikaisempina vuosina suomen taivaalla on nähty Rafale:n dynamic duo esityslento jossa kaksi Dassault Rafale hävittäjää demonstroi koneiden kaartotaistelukykyjä yleisön näkyvillä. Ranskan ilmavoimien esityslentäjä antoikin suomeksi sanottuna palaa ja piiskasi Rafaleaan kuin viimeistä päivää. Koneen esiintyminen olikin kaunista katseltavaa.

Ranskan ilmavoimien Rafale esityslentäjä ”Schuss” kuvassa vasemmalla. Oikealla viimevuoden esityslentäjä joka toimii kuluvan vuoden esityslentäjän valmentajana.

Ruotsin ilmavoimat puolestaan esiintyi Kauhavan taivaalla Gripen C hävittäjällään, tämän lisäksi Gripen hävittäjiä valmistava Saab oli tuonut alueelle ison näyttelykylän johon kuului peräti kolme pavilionkia. kaksi esittelytiloista oli viereikkäin ja niiden viereen oli myös tuotu täysikokoinen Gripen E malli eli mockup. Näyttelyalueen vastakkaisella puolella puolestaan oli Saab:n GlobalEYE tutkavalvontakone jonka vieraan oli saatu ensimmäinen Ruotsin ilmavoimien Gripen E hävittäjä, näiden vieressä oli Saab:n GlobalEye esittelytila.

Valitettavasti näytteillä ollut Gripen E ei voinut esiintyä lentonäytöksessä virallisesti viikonlopun aikana johtuen koneen omistus suhteesta. Kyseinen kone on Ruotsin valtion omistuksessa eli koneella ei voitu lentää esityslentoja viikonlopun aikana ilman omistajan lupaa. Sunnuntaina poistuessaan tapahtumapaikalta teki Gripen E Saab:n koelentäjän ohjastamana pienen ylilennon tapahtuma-alueen yli jolloin kaikki paikallaolijat saivat otettua koneesta myös kuvia kun se lensi.

Saab:n kylän lisäksi alueelta löytyi myös Dassault:n. Lockheed Martinin ja Boeing:n esittelytilat. BAE Systems joutui tekemään ennen näytöstä ikävän päätöksen ja perui esittelytilansa ja henkilökuntansa tulon paikanpäälle. Yhtiön kotiseuduilla kun koronapandemia on iskenyt viimeaikoina kovin ottein. Tästäkin huolimatta paikanpäälle oli saatu Saksan ilmavoimien Eurofighter ja heitä varten oli paikalle toimitettu myös videoscreeni jolla pyöri Saksan ilmavoimien esittelyvideo. Paikanpäällä oli myös iso Eurofighter pienoismalli.

Covid-19 pandemia oli tuonut näytteilleasettajien keskuuteen myös uudenlaisia tapoja toimia. Esimerkiksi Lockheed Martin jakoi tapahtuman aikana kaikki lippiksensä ulkotiloissa ja sisätiloissa olevat esittelytilat oli pelkistetty versio aikaisemmilta vuosilta. Myös henkilökuntaa oli Lockheed Martinilla vähemmän kuin aikaisempina vuosina ja näyttelytilaa hallinnut simulaattori loisti poissaolollaan. Boeing oli tuonut puolestaan paikalle lähes normaalin esittelytilansa, myös heiltä puuttui viimevuosina esillä ollut simulaattori. Dassault puolestaan oli lisännyt tilojensa kokoa joka käytännössä tarkoitti takahuonetiloihin mukavaa lisäystä. Tämän lisämukavuuden huomasi ainaskin lehdistö ja ilmavoimien delegaatio jotka kävivät vierailulla perjantaina ja lauantaina. Yleisölle Dassault näkyi osastonsa osalta normaalilla tavalla eli dassault:n väreissä olevilla haalareilla varustetut promoottorit jakoivat tuhansia lippiksiä ja kasseja yleisölle niin esittelyteltalla kuin tapahtuma-alueen toisella puolella.

Lockheed Martin jakoi lippiksiään esittelytelttansa ulkopuolella. Esittelytelttaan oli myös rajoitettu sisäänpääsyä.

Tapahtuma-alueella esiintyi myös Yhdysvaltain euroopan ilmavoimien eli USAFE:n viihdeorkesteri Touch & Go jonka paikallaolo oli pieni yllätys ainaskin tätä juttua kirjoittavalle. Esiintymisestä kun ei löytynyt mitään tietoa tapahtumajärjestäjän sivuilta ja lauantaina siitä ei myöskään kuulutettu tapahtuma-alueella. Tämä puolestaan aiheutti tilanteen jossa nämä Yhdysvaltalaiset lentosotilaat eli airmanit esiintyivät käytännössä tyhjille katsomoille. Esiintymislava oli myös sijoiteittu kahden entisen lentokonehallin väliin ja alueella oli muuna toimintana muutama lentokoulu ja ilmailuliiton piste. Uskoisin, että mikäli alue olisi toteutettu toisella tavalla eli alue olisi ollut ruokailualuetta ja anniskelualuetta olisi kuuntelijoitakin ollut enemmän.

Tapahtuma-alueella vieraili silmämääräisesti lauantaina noin kuutisen tuhatta katsojaa ja sunnuntaina noin 3000. Tapahtuman järjestäjä ei ole vielä ilmoittanut virallisia lukemia julkisesti.