Rajavartiolaitoksen dornierien korvaaminen lähestyy, hintalappu 60 miljoonaa euroa

Rajavartiolaitos järjesti helmikuun 14 päivä ulkovartiolaiva Turvalla tilaisuuden jossa sisäministeri Ohisalo sekä Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö kontra-amiraali Markku Hassinen kertoivat Rajavartiolaitoksen lähivuosien investointitarpeista.

Sotilasilmailu.fi ei ollut paikalla kyseisessä tilaisuudessa, ja tämä juttu on kirjoitettu sen pohjalta mitä muut tiedotusvälineet ovat julkaisseet tilaisuudesta. Jutun pääpainona on Rajavartiolaitoksen Dornier Do-228 merivalvontakoneet ja niiden korvaaminen uudella konetyypillä.

Lentoposti.fi on kirjoittanut tilaisuudesta loistavan uutisen ja suosittelen kaikille sen lukemista.
Lentopostin uutisen ehkä yksi tärkein pointti on se, että nykyiset käytössä olevat koneet on korvattava lähes vastaavilla valvontakoneilla. Vuonna 2019 Rajavartiolaitos järjesti muutamia testejä ulkovartiolaiva Turvalta käsin joissa testattiin miehittämättömiä ilma-aluksia. Rajavartiolaitoksen mukaan nykyiset miehittämättömät ilma-alukset eivät voi korvata Dornier merivalvontakoneita esim toiminta-ajan puutteiden takia.

Mutta mitkä on ne vaihtoehdot joilla nykyiset Dornierit voisi korvata?
Airbus konsernilla on tarjolla Suomen ilmavoimienkin käyttämiä Casa C295 kuljetuskoneita ja niistä tehtyjä merivalvontakoneita. Myös pienemmistä Casan koneista on tehty merivalvontaversioita.

Kuva: Viking Air

On myös tarjolla niin sanottu musta hevonen, nimittäin Viking airin DHC-6 Twin Otter:n pohjalta tehty Guardian 400 valvontakone. Kyseiseen valvontakoneeseen saa laitettua siipiripustimiin S.C.A.R Pod:n jolla voidaan kuvata videokuvaa niin normaalilla tavalla kuin lämpökamerallakin. Koneisiin saa myös kiinni ViDAR:n valvontajärjestelmän joka voi valmistajan mukaan havaita kohteita jopa 20 merimailin päästä.

Guardian 400 valvontakone olisi ainaskin painoluokaltaan samaa luokkaa kuin nykyiset Dornier merivalvontakoneet, myös operointiaika on valmistajan antamien tietojen mukaan lähellä samaa eli noin kymmenen tuntia.