Britannia ja Ruotsi yhteistyöhön tulevaisuuden ilmapuolustuksessa

Britannian puolustusministeri Penny Mordaunt ja hänen ruotsalainen kollegansa Peter Hultqvist ovat sopineet ilmavoimiensa tulevaisuuden yhteistyöstä. Maiden välisen aiesopimuksen allekirjoittamisesta kerrottiin Royal International Air Tattoo -sotilasilmailunäytöksessä Englannissa. Puolustushankinnoista vastaava ministeri Stuart Andrew kertoi, että Ruotsi ja Britannia ovat sopineet yhteisestä kehitys- ja hankintaohjelmasta, joka vastaisi molempien maiden tulevaisuuden tarpeisiin.

Andrew nosti kumppanuuden esimerkeiksi Gripen- ja Eurofighter-hävittäjät, joiden kehittämisessä maailmanluokan taistelukonemalleiksi valtiot ovat osallistuneet.

Harvat valtiot tekevät niin hyvää yhteistyötä kuin Ruotsi ja Britannia. Sitoudumme samalla tavalla suvaitsevaisuuteen, vapauteen ja vapaaseen kauppaan. Lisäksi olemme puolustaneet päättäväisesti näitä arvoja Afganistanissa, Irakissa ja aiemmin Libyassa, ja tällä hetkellä osana Britannian JEF-joukkoja (Joint Expeditionary Force). Tästä esimerkkinä yhteiset sotaharjoitukset arktisella alueella ja tuoreimpana Ramstein Alloy -harjoitukset Itä-Euroopan taivaalla”, puolustushankinnoista vastaava ministeri Stuart Andrew sanoi korostaessaan maiden välisiä vahvoja siteitä.

”Teollisuudellamme on pitkä historia puolustusyhteistyössä. Ruotsissa valmistettuja osia käytetään Eurofighterissa ja Saabin Giraffe-tutka on keskeinen osa Britannian Sky Sabre -maapohjaista ilmapuolustusjärjestelmää. Vastaavasti Gripenit on varustettu Leonardon Edinburghissa suunnittelemilla ja rakennuttamilla tutkilla. Ruotsi ja Britannia olivat yhdessä kehittämässä huippuluokan Meteor-ilmataisteluohjusta”, ministeri Andrew kuvasi maiden välistä hankintayhteistyötä. 

Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvistin mukaan molemmat maat aikovat pysyä ilmataistelun eturintamassa ja kehittää tulevia valmiuksia vastaamaan kansallisia turvallisuustavoitteita. Hän myös korosti molempien maiden vahvaa teollista perustaa, jota tarvitaan tulevan ilmataistelukaluston sekä Gripen-hävittäjien järjestelmien varmistamiseksi.

Stuart Andrew paljasti, että teollisuuden ja hallitusten väliset keskustelut olivat käynnissä jo Britannian ilmapuolustusstrategian julkaisemisen aikaan vuosi sitten. Lisäksi hän vahvisti, että siihen liittyvä hallituksen soveltuvuusraportti saatiin päätökseen huhtikuussa 2019. Britannian teollisuutta edustivat BAE Systems, Leonardo UK, MBDA UK ja Rolls-Royce, kun taas Ruotsin teollisuutta edusti Saab.

Peter Hultqvist lisäsi, että tähän mennessä saavutettu merkittävä edistys on ollut tulosta käytännön keskusteluista tunnistamalla kummankin osapuolen vahvuudet ja keskittymällä siten osapuolten kohteluun tasa-arvoisina kumppaneina.

Soveltuvuusselvitys tukee Britannian ja Ruotsin välistä yhteistyötä tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmien (FCAS) vaatimusten osalta. Molemmat maat edellyttävät, että FCAS keskittyy ilmapuolustukseen, kunnes nykyiset laivastot tulevat elinkaarensa päähän. Ministerit hyväksyivät raportin ja sen havainnot toukokuussa, ja aiesopimus allekirjoitettiin 18. heinäkuuta Lontoossa. Aiesopimus on hallitusten välinen kokonaisvaltainen järjestely, jonka avulla voidaan toteuttaa lisätoimia, kuten uusia sopimuksia. Siinä esitettiin myös hankintaohjelman perusperiaatteet:

1. Selkeä johtajuus, joka mahdollistaa nopeasti maailman johtavan valmiuden, vähäisellä byrokratialla ja prosesseilla

2. Yhteiset ja realistiset puolustusvaatimukset

3. Osallistujien vahvuuksien hyödyntäminen alkaen ”paras urheilija” -periaatteesta

Seuraavat vaiheet Britannian ja Ruotsin yhteistyössä ovat seuraavat:

1. Yhteisen hankintasuunnitelman laatiminen, jossa tunnistetaan Gripenin ja Eurofighterin tekniikoiden sopivuus FCAS-järjestelmään

2. Tutkimus- ja teknologiayhteistyö, jossa tunnistetaan varhaiset mahdollisuudet lisätä kehittyneitä teknologioita Gripeniin ja Eurofighteriin

3. Muita hallituksen ja teollisuuden tutkimuksia, erityisesti kustannusmallinnusta

Nämä vaiheet ilmoitetaan molempien hallitusten päätöksentekoprosesseihin. Britannian osalta seuraava päätös tehdään joulukuussa 2020 sen jälkeen, kun liiketoimintatapa on esitetty.

Stuart Andrew vahvisti, että muita valtioita kannustetaan liittymään Britannian ja Ruotsin väliseen yhteistyöhön sillä edellytyksellä, että heillä on yhteneviä ​​vaatimuksia.

Viime vuonna julkistetussa Tempest-konseptissa julkistettiin tietoa teknologioista, jotka Britannian mielestä ovat tärkeitä seuraavan sukupolven ilmataistelujärjestelmälle. Molemmat hallitukset ovat yhtä mieltä siitä, että uusia konsepteja on kehitettävä yhdessä. Konseptit voisivat mahdollisesti ohjata puoliautomaattisia ”lisäkapasiteetteja”, jotka parantaisivat operaatioiden tehokkuutta etenkin erittäin vaarallisissa tilanteissa. Ne voisivat myös vähentää seuraavan sukupolven ilmataistelujärjestelmän kokonaiskustannuksia sallimalla yksinkertaisemmat ja yksittäiset ilma-alukset järjestelmässä.

Stuart Andrew vahvisti, että Saab ei liittyisi Tempest-tiimiin, joka on Britannian hallituksen ja teollisuuden yhdessä rahoittama hanke seuraavan sukupolven taisteluteknologioiden kehittämiseksi. Saab käyttää Gripenin tarvitsemia tekniikoita ja tietoja yhdessä Tempest-kehitystiimin kanssa uudessa kumppanuudessa asiantuntemusta yhdistämällä.

Britannian kuninkaallisten ilmavoimien (RAF) komentaja Sir Stephen Hillier sanoi:

Britannia odottaa, että RAF suojelee kansaamme ja etujamme. Parhaillaan laivueet Britanniassa, merentakaisilla alueillamme ja liittoutuneiden mailla suorittavat tätä kriittistä tehtävää, mukaan lukien Itä-Euroopan ilmavoimien valvonta. Ruotsin kollegani kanssa käytyjen keskustelujen perusteella on selvää, että olemme samaa mieltä siitä, että vastustajamme eivät jää paikalleen.”

”Vuosi sitten Britannian teollisuudelle antamani haaste – pysäyttää jokaisen ilma-aluksen eksponentiaalisesti nousevat kustannukset – pätee edelleen. Minä ja seuraajani haluamme valmiuksia ja voimaa samanaikaisesti. Ruotsin kanssa tehtävän yhteistyön päämääränä on tämä tavoite, joten näen tämän erittäin tervetulleeksi askeleeksi tähän haasteeseen vastaamisessa.”

”Koska keskustelumme Ruotsin kanssa jatkuvat, etsimme lisää mahdollisuuksia jakaa teknologiapohjaamme tunnistamalla, että molemmat osapuolet jatkavat nykyisten laivastojemme käyttöä useiden vuosikymmenten ajan. Pyrimme tekemään yhteistyötä Ruotsin ilmavoimien kanssa myös kaluston ulkopuolella. Mielenkiintoisia alueita ovat esimerkiksi lentäjien koulutus, kokeilut sekä järjestelmiemme arviointi ja haastaminen. Toistemme lentokelpoisuusprosessien vastavuoroinen huomiointi on avain uusien laitteiden ja järjestelmien vaatiman ajan ja kustannusten vähentämiseen. ”

BAE Systemsin Suomen toimitusjohtaja Paul Hitchcock lisää:

”Vuosi sitten seisoimme Britannian hallituksen ja teollisuuskumppaneidemme rinnalla julkistaessamme tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmän vaatimukset. Britannian ilmapuolustusstrategia sitoutuu panostamaan ja parantamaan Eurofighteria jatkuvilla valmiuksilla hyödyntää tulevaa teknologiaa varhaisessa vaiheessa. Yhdessä uusien Eurofighter-tilausten kanssa, joita odotetaan kumppaneiltamme eri puolilta Eurooppaa, tämä pitkän aikavälin investointi maailman johtavaan alustaan ​​vahvistaa sen kriittistä roolia kumppaneiden ja liittolaisten ilmapuolustuksen ytimessä tämän vuosisadan jälkipuoliskolla.”

”Tämänpäiväinen ilmoitus rakentaa monien vuosien ajan kumppanuutta Britannian hallituksen, teollisuuden ja Ruotsin kanssa. Maailman johtavan teknologian yhteinen kehittäminen ja uusi etenemissuunnitelma yhteisten tulevaisuuden valmiuksien hankkimiseksi tuovat viime vuonna esitetyn näkemyksen askeleen lähemmäs todellisuutta ja toivotamme muut valtiot mukaan keskusteluun.”

Päätin julkaista tämän tiedotteen sellaisenaan, koska osassa mediaa sekä niiden lukijakuntaa oli tullut sellaisia käsityksiä, että tämä voisi tarkoittaa brittien ja Ruotsalaisten nykyisten kalustojen korvaamista tällä uudella järjestelmällä hyvinkin nopealla aikataululla.

Ruotsi on hankkimassa itselleen isoa määrää Gripen E mallin hävittäjiä ja briteillä on käytössään ja tulee olemaan käytössään sekä F-35, että Eurofighter hävittäjiä 2060 luvulle asti. Myös ruotsin hankkimat gripenit tulevat lentämään 2060 luvulle asti.

Olen lukenut useilta keskustelualueilta, twitteristä sekä facebookista, että tämä tehty sopimus käytännössä tarkoittaa sitä, että Gripen ja Eurofighter tippuvat pois suomen HX hankkeesta pois. En ymmärrä mistä nämä ihmiset ovat saaneet tällaisia käsityksiä.

Joillakin kommentoijilla on ollut myös sellaisia ajatuksia, että suomen pitäisi viivyttää omaa hankettaan noin kymmenellä vuodella, jotta saisimme tuliterän asejärjestelmän käyttöömme. Tällaiset ajatukset on tietyssä mielessä huonohko asia. Suomen ilmavoimien hornet kaluston tulee käyttöikänsä päähän 2020-luvun loppupuolella. Ikääntyvän kaluston huolto on kallista ja se tulee vaatimaan isoja remontteja. Käytännössä koko kone jouduttaisiin rakentamaan uudestaan.

Kanadalla on kokemuksia tällä hetkellä ikääntyvän kaluston käytöstä ja oman hävittäjähankinnan viivästymisestä. Tämä viivästyminen on tarkoittanut sitä, että maa on joutunut hankkimaan varaosia nykyisiin koneisiin isolla rahalla ja ostanut käytettyjä hävittäjiä Australialta jotka joudutaan myös huoltamaan ennen käyttöä.

Mikäli suomi jatkaisi omien hävittäjiensä käyttöä esim vuoteen 2030-2035 väliselle ajalle tarkottaisi se sitä isolla todennäköisyydellä, että olisimme yksi ainoista käyttäjistä F/A-18C/D hävittäjien osalta. Tämä tarkottaisi sitä, että Suomi vastaisi kaikista kehityskuluista itse. Se vasta kallista onkin.

Ja jos katsoo kuinka kauan esim F-35 hävittäjien tai Eurofighter typhoonin kehittäminen on kestänyt niin…. Myös ensimmäisten joukossa uuden ratkaisun käyttöönotto ei ole välttämättä hyvä asia pienelle maalle.

Jani Luoto