Saksa ja Ranska kehittämään yhdessä seuraavan sukupolven hävittäjää.

Ranskan Presidentti Emmanuel  Macron ja Saksan Liittokanleri Angela Merkel sopivat 13. heinäkuuta järjestetyssä tapaamisessa, että maat ryhtyvät kehittämään yhdessä seuraavan sukupolven hävittäjäjärjestelmää.

Päätös on sinällään mielenkiintoinen ja tietyssä mielessä erikoinen. Ranska oli mukana 1980-luvulla kehittämässä yhteiseurooppalaista hävittäjää, mutta lähti projektista pois. Yhteiseurooppalaisesta hävittäjähankkeesta syntyi Eurofighter ja Ranskan omasta hankkeesta puolestaan syntyi Dassault Rafale.

Ensimmäinen askel on tarkoitus ottaa vuoden 2018 puolivälissä jolloin molempien maiden on tarkoitus tehdä tarkemmat suunnitelmat siitä miten hanketta ryhdytään kehittämään ja miten molempien maiden jo käytössä olevat hävittäjät on tarkoitus korvata.  Ranskan ja Saksan antamien tietojen mukaan uusi taistelujärjestelmä mitä todennäköisemmin tulee sisältämään sekä miehitettyjä, että miehittämättömiä ilma-aluksia.

Asian uutisointi suomessa on herättänyt pientä ihmetystä allekirjoittaneessa. Esimerkiksi MTV:n uutiset kertoi omassa uutisessaan seuraavaa: ”Asia koskettaa myös Suomea, sillä sekä Typhoon että Raffale ovat ehdolla nykyiset Hornetit korvaaviksi hävittäjiksi ilmavoimille”

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta asia ei oikeastaan kosketa suomea kovinkaan paljoa.  Hankkeen alustavaa aikataulua vasta suunnitellaan ja se julkaistaan vuonna 2018, sen jälkeen pitää perustaa mahdollinen yhteisyritys tai päättää miten toimitaan nykyisten yritysten kesken.  Myös muut alustavat kumppanit pitää löytää projektille eli halutaanko mukaan esim Italia ja Leonardo, Ruotsi ja Saab jne.

Kun nämä asiat on saatu selville on aika tehdä päätös suunnittelusta ja perustaa suunnittelua varten oma osasto/yhtymä. Tässä vaiheessa pitää tietenkin tehdä päätöksiä siitä, että kehitetäänkö koko uusi asejärjestelmä/hävittäjä alusta lähtien tyhjältä pöydältä vai yritetäänkö aluksi käyttää olemassa olevia sensoreita, asejärjestelmiä sekä muita osia. Oletettavaa onkin, että hanke saadaa pyörimään joskus vuoden 2020 paikkeilla. Tästä voidaankin sitten laskea eteenpäin 15-20 vuotta jolloin ehkä ensilento voisi tapahtua.

Nykyisen yhteiseurooppalaisen hävittäjän, Eurofighter Typhoonin kehitystyö on ollut kohtuullisen pitkä urakka. Iso Britannia aloitti omalta osaltaan urakan jo vuonna 1971 kun se totesi tarpeen uudeksi hävittäjäksi. Saksa liittyi mukaan hankkeeseen vuonna 1979. Tämä projekti tosin kaatui vuonna 1982.

Vuonna 1983 Iso Britannia, Ranska, Saksa, Espanja ja Italia italia aloittivat uudet hävittäjäprojektin ”Future European Fighter Aircraft” (FEFA) Tämäkin hanke kohtasi tietyssä mielessä loppunsa vuonna 1984 kun Ranska vaati itselleen johtavaa roolia hankkeessa sekä halusi valmistaa myös lentotukialusversion uudestä hävittäjästä. Jostakin kumman syystä hankkeen muut osapuolet päättivät nostaa kytkintä ja perustivat vuonna 1985 jälleen uuden hävittäjähankkeen johon Ranska ei osallistunut.

Ensimmäinen yhteiseurooppalaisen hävittäjähankkeen koelentokone British Aerospace EAP lensi ensilentonsa elokuussa 1986, tämä koelentokone lensi aina kevääseen 1991 asti jolloin kone siirrettiin eläkkeelle.  EAP ja nykyinen Eurofighter on osittain identtisiä keskenään. Esim moottorien ilmanottoauko sijaitsee samalla paikalla rungon alapuolella.

Ensimmäinen varsinaisen Eurofighterin testilento lennettiin maaliskuussa 1994 eli 9 vuotta sen jälkeen kuin hanke aloitettiin uudestaan.  Ensimmäinen Iso Britannian ilmavoimien lentue joka lentää Eurofighter Typhoonilla tuli operatiiviseen valmiuteen vuonna 2006 eli 20 vuotta sen jälkeen kuin ensimmäinen testilentokone lensi(toim.huom: Italian ilmavoimat saavutti alustavan operatiivisen valmiuden muutamaa kuukautta aikaisemmin)

Eli summasummaarum: Siinä vaiheessa kun tämä uusi eurooppalainen hävittäjäjärjestelmä on operatiivisessa laivuekäytössä eletään mitä todennäköisemmin vuotta 2038-2044. Uusien hävittäjärjestelmien rakentaminen ja suunnittelu vie aikaa. Se on huomattu Eurofighterin kohdilla, samoin kuin Lockheed Martinin F-35 hävittäjän kohdilla. Myös Ruotsalainen Saab on suunnitellut jo vuosia Gripen E hävittäjäänsä.

Suomen ilmavoimat on siirtynyt täysin uuden hävittäjätyypin käyttäjäksi ja lentänytkin uusilla hävittäjillä kokoaikaisesti melkein 8-10 vuotta ennen kuin Saksalais-Ranskalainen veljeyden tuotos on operatiivisessa käytössä ja vaikka Suomi valitsisi hävittäjäkseen Eurofighterin tai Rafalen on niihin tarjolla tukea valmistajamailta pitkäksikin aikaa, Ranska ei poista Rafaleja käytöstä ihan heti vaikka uusi hävittäjä olisikin käytössä. Ensimmäisenä poistuu käytöstä iso määrä vielä vanhempaa kalustoa. Saksa puolestaan on säästövimmassa jo tuhonnut ilmavoimansa ja sillä ei oikeastaan ole väliä. Väliä on sillä mitä tekee Iso Britannia, Espanja ja Italia Eurofighter hävittäjileen.