Saksan ilmavoimien Eurofighterien ongelmista ei kannata tehdä pikaisia johtopäätöksiä.

Saksan ilmavoimien Eurofighter hävittäjien ongelmista on uutisoitu laajasti kotimaisessa mediassa toukokuun alun aikana. Esimerkiksi Yle, Demokraatti, Helsingin Sanomat sekä talouselämä ovat kirjoittaneet ongelmista.  Jokainen kirjoitetuista uutisista nojaa alkuperäiseen saksalaiseen Der Spiegel lehden tekemään paljastukseen Saksan ilmavoimien tilasta.

Mutta mitä tästä suuresta paljastuksesta jäi ns käteen? Saksan asevoimien surkea tila on ollut tiedossa jo muutaman vuoden ajan.  Asioista on uutisoitu jo vuosien 2015 ja 2016 aikana niin Saksassa kuin muuallakin euroopassa. Edellisellä uutisointikierroksella kohun aiheena oli Tornado-hävittäjien surkea tilanne. Silloinkin mainittiin uutisissa myös Eurofighterien tilanne, mutta silloin käyttökelpoisina oli sentään 50-60 hävittäjää.

Mutta voiko Saksan eurofighterien ongelmilla olla vaikutusta Suomen HX-hankintoihin? Se on hyvä kysymys. Ensinäkin kun tilannetta on tutkinut on voinut tulla selkeään johtopäätökseen, että ongelma koskee vain Saksan Ilmavoimia. Iso Britannian, Espanjan ja Italian Eurofighterit ovat julkisten tietojen perusteella reippaasti paremmassa lentokunnossa verrattuna Saksalaisiin. Mikäli kolme muuta pääkäyttäjämaata ja sotaa käyvä Saudi Arabia pystyy pitämään koneensa ilmassa niin se kertonee ongelmien oikean syyn helposti.

Suurin ongelmatekijä on ollut Saksalaisten “Pihi asenne” jonka seurauksena varmuusvarastoja ei ole viitsitty ylläpitää tarpeeksi laajoina, kukaan ei ole seurannut alihankintaketjun kuulumisia eikä sopimuksia tehdessä ole tehty minkäänlaisia varmuuspykäliä joilla sovittu varaosien valmistaja ilmoittaa mikäli yritys on ajamassa tuotantoaan alas jne.

Suomessa ilmavoimat on pyrkinyt ylläpitämään tietynkokoisia varaosavarastoa ja laitteistojen toimittajien kanssa on sovittu tietynlaisia “takuuaikoja” jonka aikana varaosien saanti on taattu tavalla tai toisella laitteistoihin.

Mutta saksassa tilanne on ollut toisenlainen….