Red Flag -harjoitus täyteen vauhtiin Alaskassa

Red Flag Alaska harjoituksen lentotoiminta käynnistyy maanantai-iltana Suomen aikaa ja päättyy 19. lokakuuta. Suomesta mukana on noin 70 sotilasta ja kuusi F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Koneet siirtolennettiin ilmatankkausten tukemana Suomesta Yhdysvaltain ilmavoimien Eielsonin tukikohtaan Alaskaan syyskuun lopulla.

Ilmavoimien F/A-18C hävittäjä Alaskalaisen vuoristoalueen yllä. Kuva: Ilmavoimat

Suomalaiskoneet osallistuivat jo ennen Red Flag -pääharjoitusta kahdenvälisesti Yhdysvaltain ilmavoimien kanssa järjestettyyn Distant Frontier 1 -harjoitukseen Eielsonin tukikohdasta käsin. Suomi on mukana myös Distant Frontier 2 -harjoituksessa, joka järjestetään heti Red Flag -harjoituksen jälkeen. Harjoitusosasto palaa Suomeen marraskuun alussa.

– Pitkä mannertenvälinen siirtolento Kuopiosta Alaskaan oli tässä mittakaavassa ilmavoimille myös uusi kokemus. Oli mielenkiintoista ja haastavaa suunnitella toimintamalleja erilaisten poikkeustilanteiden varalta pitkässä operaatiossa, jossa oli paljon muuttujia ja riskejäkin. Siirtolento sujui hienosti, ja oli samalla merkittävä logistinen oppimisprosessi koko ilmavoimille, Alaskan lento-osaston johtaja everstiluutnantti Tomi Böhm kuvaa.

Everstiluutnantti Tomi Böhm toimii hävittäjälentolaivue 31n komentajana sekä Alaskaan lähteneen lento-osaston johtajana. Kuva: Ilmavoimat

Red Flag Alaska: Realismia ja laajoja yhteisoperaatioita

Suomi on mukana Red Flagissa nyt ensimmäistä kertaa. Alaskan laajoilla arktisilla operaatioalueilla voidaan harjoitella ilmakomponentin toimintaa realistisessa ympäristössä. Harjoitus sisältää laajoja yhteisoperaatioita, ilmasta maahan ja ilmasta ilmaan -toimintaa, elektronista sodankäyntiä sekä ilmatankkauksia. Red Flag -harjoitukset lukeutuvat maailman vaativimpiin ilmaoperaatioharjoituksiin.

– Red Flag-Alaskan operatiivinen ympäristö on hyvin poikkeuksellinen. Samalla toiminta-alueella on käytössä erittäin monipuolisia maali- ja uhkajärjestelmiä, kuten ilmatorjuntayksiköitä, häirintää ja rakennettuja maalialueita, joissa on esimerkiksi lentokenttä ja erilaisia ajoneuvoja. Näitä kohteita vastaan voidaan toimia myös kovilla ilmasta-maahan -aseilla. Vastaavaa ilmaoperaatioiden harjoitusympäristöä ei ole mahdollista toteuttaa Suomessa, Böhm kuvaa.

F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät Alaskan erämaan yllä. Kuva: Ilmavoimat.

Suomalaisten F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjien lisäksi Red Flag-Alaskaan osallistuu Yhdysvaltain ilmavoimien (USAF) F-16 Fighting Falcon -hävittäjiä, A-10 Thunderbolt II -maataistelukoneita sekä valvonta-, johto- ja ilmatankkauskoneita, Yhdysvaltain merivoimien (USN) elektroniseen sodankäyntiin erikoistuneita EA-18G Growler -koneita, Yhdysvaltain merijalkaväen (USMC) F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjiä sekä Etelä-Korean ilmavoimien (ROKAF) F-15K Slam Eagle -monitoimihävittäjiä. Harjoitusvastustajana toimii rooliin erikoistunut aggressor-yksikkö, joka käyttää kalustonaan F-16 -koneita.

– Tämän vuoden Red Flag-Alaskassa on lisäksi mukana erittäin laaja yhteisoperaatio Yhdysvaltain maavoimien Arctic Anvil -harjoitukseen, johon liittyy paljon ilmateitse liikuteltavaa erikoisjoukkotoimintaa ja kovapanosammuntoja. Tässä yhteydessä voidaan operaation osaksi suunnitella esimerkiksi Suomen JASSM-rynnäkköohjuksen käyttöä realistisessa taistelutilanteessa, Böhm kertoo.

Hornetit harjoitelleet jo F-22 Raptor -häivehävittäjien kanssa.

Red Flagin tavoitteena on kouluttaa ilmavoimien henkilökuntaa toimimaan kansainvälisessä JOINT-ympäristössä ja kehittää F/A-18 -taktiikkaa kehittynyttä uhkaa vastaan. Harjoitus tarjoaa myös mahdollisuuden verrata suomalaisen hävittäjäosaston suorituskykyä mahdollisimman laadukasta harjoitusopponenttia vastaan. Harjoituskumppaneina jo Distant Frontier 1-vaiheessa oli esimerkiksi USAF:n 5. sukupolven F-22 Raptor -häivehävittäjiä.

– Yhteistoiminta Raptorien kanssa oli mielenkiintoinen kokonaisuus. Harjoittelimme lähi-ilmatastelua 5. sukupolven häivehävittäjien kanssa, mikä oli uutta Suomen ilmavoimille. Raptoria pidetään yleisesti maailman parhaana ilmaherruushävittäjänä. Hornetin kypärätähtäin ja AIM 9X -infrapunaohjuksemme osoittautui tehokkaaksi järjestelmäksi myös F-22 -konetta vastaan. Tavoitteenamme on jatkaa yhteistoimintaa 5. sukupolven hävittäjien kanssa myös Distant Frontier 2-vaiheessa, Böhm avaa. 

Red Flag -harjoituksia on järjestetty Alaskan osavaltiossa sijaitsevissa Eielsonin ja Elmendorf-Richardsonin lentotukikohdissa vuodesta 2006 lähtien. Nevadan osavaltiossa sijaitsevasta Nellisin lentotukikohdasta käsin Red Flag -harjoituksia on toteutettu vuodesta 1975 alkaen.

English summary:
The flight operations Exercise RED FLAG-Alaska 19-1 commence on 8 October. Six Finnish Air Force F/A-18 Hornet multi-role fighters are deployed to Eielson Air Force Base during the exercise. Finnish F/A-18s have already trained with United States Air Force’s F-22 Raptor air superiority fighters in Alaska.

Kuvat: Ilmavoimat