Thunderbirdsien F-16 hävittäjän onnettomuus johtui märästä kiitotiestä ja tuulesta sekä lentäjän virheestä.

Yhdysvaltain Ilmavoimien USAF:n onnettomuustutkintalautakunta on saanut päätökseensä onnettomuuustutkinnan kesäkuussa tapahtuneesta ilmavoimien taitolentoryhmä Thunderbirdsien onnettomuudesta joka tapahtui Ohion osavaltiossa sijaisevalla Daytonin kansainvälisellä lentoasemalla.

Pääasialliset onnettomuuteen johtaneet syyt olivat alueella ollut voimakas sivutuuli sekä aluetta piiskannut sade joka oli tehnyt lentoaseman kiitotiestä erittäin märän. Myös onnettomuuteen joutunutta F-16 hävittäjää lentänyt Kapteeni Erik “Speedy” Gonsalves oli tutkintalautakunnan mukaan myös osasyyllinen tapahtuneeseen. Onnettomuustutkinnan mukaan Thunderbirdsien F-16 koneella oli ylinopeutta tilanteessa jossa se suistui kiitotien päässä ulos.

Onnettomuustutkintaraportin mukaan Kapteeni Gonsalves oli yrittänyt ennen onnettomuuteen johtanutta laskeutumusyritystä laskeutua Daytonin kansainväliselle lentoasemalle kerran aikaisemmin, mutta laskeutumisyritys oli keskeytynyt sään takia.

Toisen laskeutumisyrityksen aikana F-16 koneen HUD näyttö ei ollut käyttökelpoinen johtuen kosteudesta joka puolestaan aiheutti konetta lentäneelle Erik Gonsalvesille sen ettei hän tarkkaillut koneen nopeutta ja etäisyyksiä tarpeeksi keskittyen pääasiallisesti kiitotien sijaintiin.

Paikallisen Dayton Daily News saamien lennonjohdon ja onnettomuuteen joutuneen Thunderbirdsien F-16 hävittäjän välisten radiokeskustelunauhoitusten perusteella Kapteeni Gonsalvesia oli varoitettu säästä useaan otteeseen ja hänelle ilmaistiin, että hän on laskeutumassa omalla vastuullaan.

Yhdysvaltain Ilmavoimien taitolentoryhmä Thunderbirdsien F-16 Fighting Falcon kärsi onnettomuudessa vaurioita jotka tekivät koneesta käyttökelvottoman.

 

Lähteet: Dayton Daily News, USAF,
Onnettomuustutkintaraportti