Blogi: hävittäjävalmistajien mainonta

Kaivopuiston lentonäytöksen aikana ilmestyi monien twitter ja facebook tilien mainosvirtaan Lockheed Martinin mainoksia jotka sai monet ihmettelemään asiaa. Miksi hävittäjävalmistaja mainostaa isolla rahalla tavallisten ihmisten somekanavissa. Kävin aiheesta off the record keskusteluja muutamien tahojen kanssa jotka edustivat useampaa hävittäjavalmistajaa kaivopuiston lentonäytöksen ja sitä seuranneen Seinäjoen lentonäytöksen aikana. 

Keskusteluista saamani sanoma oli kohtuu sama lähes kaikkien keskustelukumppanien kanssa. Yksi osa HX-hanketta hävittäjävalmistajilla on tiedon välittäminen tavallisille kansalaisille, koska elämme maassa jossa kansa valitsee eduskunnan ja eduskunta tulee tekemään hävittäjähankinnoista sen lopullisen päätöksen vuoden 2021 aikana.

Koska eduskunnalla on se lopullinen päätösvalta eli he voivat joko hylätä tai hyväksyä hankinnan ja asia tulee mitä todennäköisemmin olemaan jonkintason vaaliteemakin seuraavien eduskuntavaalien yhteydessä päätti Lockheed Martin mitä todennäköisemin aloittaa mainostamisen jo nyt isommalle yleisölle.  Vastaavanlaisia tempauksia on nähty useassa euroopan maassa.

Lisäperuste mainonnalle on myös se, että hävittäjävalmistajat haluavat estää omasta mielestään väärän tiedon leviämisen josta syystä ihmisten toivotaan käyvän heidän websivuillaan. Lockheed Martinin tapauksessa se olisi tietenkin F35.com

Mitä lähemmäksi menemme vuotta 2021 ja hetkeä jolloin päätös tehdään, sitä enemmän tulemme näkemään mainoksia katukuvissa, tv:ssä ja somessa. Myös mainoskrääsän määrä tulee räjähtämään käsiin. Asia voi tietenkin ihmetyttää, mutta näin asiat vain menee ja on mennyt kansainvälisesti tähän asti.

Toim.Huom:  Koska kävin keskustelun epävirallisesti niin en tule mainitsemaan yhdenkään keskustelutahon taikka heidän työnantajan nimeä julkisesti. Käytyjen keskustelujen pohjalta olen luonut oheisen tekstin joka käsittelee aihetta yleisesti.