Ilmailumuseo tarvitsee uudet tilat.

Suomalaisessa mediassa on uutisoitu lähipäivinä Suomen ilmailumuseon tilanne joka ei ole parhaillaan kovinkaan hyvä. Museon nykyiset tilat ovat yksinkertaisesti huonot ja tontti on joutumassa mottiin 2020-luvulla Aviapoliksen alueen rakentamisen takia.  Ilmailumuseo on löytänyt itselleen hyvät korvaavat tilat, mutta loppu on kiinni rahasta. 

Uusi museo olisi tarkoitus rakentaa vanhoihin Finnairin rahdin tiloihin lentoaseman T1 terminaalin viereen. Kiinteistön omistaja on myötämiellinen ja on suostunut pitämään tiloja tyhjillään museon takia. Aikaraja tosin tyhjillään pitoa varten on lähestymässä uhkaavasti loppuaan. Kun kiinteistön omistaja pitää kokouksen loppuvuodesta pitäisi heillä silloin olla jonkinlainen ilmailumuseon osalta tilojen vuokraamisesta. Jos takuita ei saada on uhkana se, että tilat vuokrataan jollekin toiselle taholle jolloin ilmailumuseon pysyminen Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä on uhattuna.

Tamperelainen Aamulehti uutisoi muutama päivä sitten, että Ilmailumuseon puolelta oli käyty esittelemässä heidän toimintaansa Tampereen johdolle. Tämä viittaisi siihen, että museo on tutkimassa vaihtoehtoisia tiloja pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.  Mikäli museo päättää siirtyä esimerkiksi Tampereelle olisi se voitto Tampereelle, mutta iso tappio Vantaalle. 

Miksi tämä olisi iso tappio Vantaalle? Olen vieraillut maailmalla joissakin ilmailumuseoissa sekä museoissa joissa esitellään myös ilmailua. Osa museoista sijaitsee hyvillä paikoilla, osa puolestaan huonoilla.  Suomen ilmailumuseo aivan lentoaseman terminaalin vieressä olisi sen tason yhdistelmätekijä ettei sellaista ole maailmalla monessakaan paikassa tarjota.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta tulee lähivuosina kulkemaan jopa kaksikymmentä miljoonaa matkustajaa sekä satoja tuhansia muita vierailijoita vuosittain. Mikäli tosta asiakasmäärästä saadaan houkuteltua ilmailumuseolle joka olisi käytännössä terminaalissa kiinni edes prosentti tarkottaisi se 200 000 asiakkaan määrää.  Yhdistelmä jossa ilmailumuseo on kiinni lentoasemassa olisi myös lentoyhtiöille ja lentokenttäoperaattorille markkinointiväline jolla voitaisiin markkinoida välilaskuja Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta.

Kaikki on vain kiinni rahasta. Ilmailumuseolla on jo kolme miljoonaa euroa luvattuna valtion puolelta, uusi sijaintipaikka on vain kiinni kahdesta miljoonasta eurosta.  Kaksi miljoonaa on pieni raha suomalaisessa ilmailussa, nyt olisikin tärkeää. että Vantaan kaupunki, Finavia ja Finnair tulisivat mukaan tukemaan uutta museota. Sama esille tulo voisi myös koskea suomalaista ilmailuteollisuutta sekä HX-hankkeessa mukana olevia sotilaslentokoneita valmistavia tahoja. 

Maailmalla ilmailumuseoita kiertäessäni olen kiinnittänyt huomiota esim Washingtonin dc:n ilmailumuseoissa siihen, että sieltä löytyy Boeing:n, Airbus:n sekä Lockheed Martinin ym muiden ilmailuteollisuusyritysten elokuvateattereita, näyttelytiloja, lennonjohtotorneja jne. Mitäpä jos tuotaisiin sama tänne suomeen.