Oikea määrä hävittäjiä on?!

Viime päivinä on mediassa käyty keskustelua HX-hankkeesta ja varsinkin hävittäjämäärästä joka hankkeessa suomelle ollaan hankkimassa. Osa keskustelijoista on ehdottanut, että Ilmavoimien hävittäjämäärää tulisi laskea aijotusta 64 kappaleesta esim 47 kappaleeseen. 

Tämä ehdotus herätti sekä Puolustusministeri Niinistön joka heitti, että oikeasti suomelle pitäisi hankkia jopa 100 uutta hävittäjää. HX-hankkeen vetojuhta, evp Kenraali Lauri Puranen puolestaan avasi Puolustusministeriön HX-hankkeen sivuilla olevassa blogissaan syistä miksi ilmavoimille pitäisi hankkia juurikin kyseiset 64 hävittäjää.

Yksi syy lukuun 64 on ilmavoimien käyttämässä taktiikassa joka perustuu hävittäjistä muodostettuihin parveihin. Yhdessä parvessa on neljä hävittäjää eli kaksi paria/partiota eli jokaisella hävittäjällä on oma siipimies. Mikäli parvimallia muutettaisiin esim sellaiseksi jossa parvessa olisikin vain kolme konetta tarkottaisi tämä sitä, että siipimies mallista pitäisi luopua ja tämä puolestaan voi aiheuttaa ongelmia ilmataistelutilanteissa. 

Suomen ilmapuolustustaktiikat eivät ole julkisia, mutta niitä on avattu Puolustusministeriön taholta viimeisen vuorokauden aikana. Ilmapuolustuksen pitää pystyä torjumaan hyökkäys kahdella alueella yhtä aikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että alueelle pitää saada tarpeeksi ilmakalustoa joka pystyy olemaan ilmassa tietyn ajan. 

Mikäli suomella olisi 64 konetta tarkottaisi se sitä, että ilmavoimilla olisi käytettävissään 16 parvea ja fakta on se, että osa koneista on joko huollossa, paikattavana tai tankattavana tilanteen ollessa käynnissä. Käytännössä ei käytössä oleviksi koneiksi pitänee luokitella noin 30% koneista. Tämä tarkoittanee noin 4 parveen vajetta jolloin ilmapuolustukseen jäisi 12 parvellista hävittäjiä. Kun 12 parvea jaetaan kahdelle alueelle tekee se aluetta kohden 6 parvea. Tämä ei ole kovinkaan iso määrä. 

Suomella on se tilanne edessäpäin, että meidän pitää tehdä ratkaisuja. Mikäli tiputamme hävittäjien määrää pitänee meidän tehdä päätös joko siitä ettei koko maata puolusteta tai toinen vaihtoehto on se, että meidän pitäisi liittyä natoon ja toivoa samalla sitä, että joku muu hoitaa osan puolustuksestamme. 

Pitänee muistaa myös se, että mikäli jotakin kykyä ruvetaan ajamaan alasapäin ei sitä saada nostettua hetkessä ylös. Kun kriisi iskee, ollaan sellaisessa tilanteessa ettei silloin enää pystytä hankkimaan uusia hävittäjiä nopealla aikataululla. Myös uusien lentäjien koulutus siinä vaiheessa on käytännössä turhaa koska ammattitaitoisen lentäjän koulutus kestää vuosia. 

Maltti on valttia sanoi aikanaan eräs tuttu evp ilmavoimien eversti allekirjoittaneelle. Nyt sanon sen saman kaikille meille nojatuolikenraaleille jotka tykkäävät ottaa kantaa asioihin. HX-hankkeen tarjouskilpailun seuraava aikaraja on tammi-helmikuussa 2019 jonka jälkeen saamme kohtuu pian tietää millä tasoilla hinnat liikkuvat suurinpiirtein.  Esimerkiksi Saab on julkisuudessa sanonut, että heidän Gripen E tulee mahtumaan oletettuun budjettiraamiin sisältäen myös osan käyttökuluista jne. Myös F-35 hävittäjien hinnat ovat tulleet alaspäin lähiaikoina ja Suomi on kohtuu tärkeä maa Yhdysvaltojen puolustushallinnolle nykyisin. Veikkaisin, että amerikkalaiset haluavat nähdä jatkossakin sen, että Suomi käyttää jenkkikalustoa jolloin koneiden hinta voi olla lähellä sitä mitä jenkit itse niistä maksaa.