Lockheed Martin aloittaa Automaattisen törmäyksenestojärjestelmä Auto-GCAS:in integroinnin F-35-hävittäjiin seitsemän vuotta suunniteltua aikaisemmin
F-35-hanketoimisto, Yhdysvaltain ilmavoimat ja Lockheed Martin ovat aloittaneet automaattisen Auto-GCAS-törmäyksenestojärjestelmän integroinnin Yhdysvaltain ilmavoimien F-35A-hävittäjiin. Nopean ja joustavan kehitys-, testaus- ja rakennustyön ansiosta Yhdysvaltojen hallinnon ja teollisuuden yhteistyöryhmä sai järjestelmän käyttövalmiiksi seitsemän vuotta suunniteltua aiemmin. Auto-GCAS piti alun perin toimittaa vuonna 2026.
“Tämä on hieno päivä F-35-hävittäjälle. Auto-GCAS on toimivaksi todistettu järjestelmä, jota on odotettu pitkään”, kertoo kenraaliluutnantti Eric Fick F-35-hanketoimistosta. “Tämän teknologian tuominen F-35-koneisiin kaikkialla maailmassa pelastaa ihmishenkiä ja koneita. Arvioiden mukaan Auto-GCAS voi estää yli 26 törmäystä maahan F-35-laivueen käyttöiän aikana. Tämä on ilmailualalla merkittävä saavutus, joka parantaa F-35:n suorituskykyä, tehokkuutta ja turvallisuutta. Tämä kriittinen kyvykkyys on kaiken sen toteuttamiseen kuluneen ajan ja vaivan arvoinen – se säästää ihmishenkiä.”
Auto-GCAD kehitettiin alun perin NASA:n ja Yhdysvaltain ilmavoimien tutkimuslaboratorion yhteistyönä F-16-hävittäjää varten. Järjestelmä käyttää maastokartoitusta, paikannustietoa sekä automaatiota havaitakseen ja estääkseen koneen törmäyksen maahan. Jos järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se varoittaa koneen ohjaajaa. Jos ohjaaja ei vastaa varoitukseen, Auto-GCAS ottaa tilapäisesti koneen hallintaansa ja varmistaa, että kone on turvallisella lentoradalla, ennen kuin palauttaa ohjauksen koneen ohjaajalle.
Järjestelmä on ollut käytössä F-16-hävittäjissä yli viiden vuoden ajan ja pelastanut jo kahdeksan ohjaajan hengen.
“F-35 on jo nyt maailman selviytymiskykyisin hävittäjä, ja Auto-GCAS-järjestelmä pelastaa henkiä ja parantaa koneen turvallisuutta entisestään”, kertoo Lockheed Martinin F-35-ohjelman vetäjä Greg Ulmer. “Järjestelmän käyttöönotto turvallisesti ja tehokkaasti nopeutetussa aikataulussa on osoitus hallinnon ja teollisuuden tuloksekkaasta yhteistyöstä henkiä pelastavan teknologian toimittamisessa joukkojemme turvaksi – ja reilusti suunniteltua aiemmin.”
Auto-GCAS otetaan ensin käyttöön Yhdysvaltain ilmavoimien F-35A-hävittäjissä, minkä jälkeen se integroidaan hävittäjän F-35B- ja F-35C-versioihin.
Lockheed Martinin F-35 on yksi ehdokkaista suomen ilmavoimien seuraavaksi monitoimihävittäjäksi kun päätöstä tehdään vuoden 2021 aikana.