Lockheed Martin tarjoaa suomelle mahdollisuuden valmistaa tiettyjä osia hävittäjästä.

HX hankkeen testaustapahtuma HX Challenge on edennyt siihen vaiheeseen, että neljäntenä testeihin saapui Lockheed Martin ja F-35A. Suurin jännitys ennen lehdistöpäivää joka järjestettiin kahdessa osassa oli se, että saadaanko paikanpäälle tilaisuuden tähteä eli Lockheed Martinin F-35A hävittäjää.

Everstit Aki Heikkinen(vasemmalla) J-P Keränen(oikealla) alustamassa HX Challengen neljättä lehdistötilaisuutta.

HX Challengen mediapäivän ensimmäinen osa järjestettiin Satakunnan lennoston tiloissa Tampere-Pirkkalan lentoasemalla. Tilaisuuden alussa ilmavoimien edustajat vastasivat julkisesti esitettyyn kysymykseen siitä, että onko tiettyinä päivinä lentämättömyys vaikuttanut HX Challengen testeihin. Ilmavoimien mukaan peruutetut lennot testirupeaman aikana eivät ole vaikuttaneet kokonaisuuteen.

Vaikka muutamat yksittäiset testilennot peruuntuivatkin tiettyinä päivinä niin ilmavoimien mukaan mahdolliset peruuntumiset ja lentojen siirrot oli jo huomioitu aikatauluissa. Testeihin oli ilmavoimien edustajien mukaan varattu varapäiviä ja pahimmassa tapauksessa oltaisiin voitu järjestää kokonainen varaviikkokin hävittäjätarjokkaalle. Myös suoritettuja testejä oltaisiin voitu vaihtaa joustavasti. Tällä ilmavoimat tarkoitti sitä, että jos olisi pitänyt suorittaa testi a, mutta näkyvyyden takia testi voitaisiinkin vaihtaa nopealla aikataululla testiksi b.

Kiitos suomelle.
Yhdysvaltain suurlähettiläs Robert Pence sanoi omassa osuudessaan, että Yhdysvallat haluaa kiittää suomea siitä, että Suomi ottaa puolustuksensa vakavissaan ja investoi siihen. Suurlähettiläs Pence totesi myös sen, että Yhdysvallat on ylpeä, että se voi tarjota suomelle kahta eri hävittäjää HX hankkeessa. Puheensa aikana suurlähettiläs Pence totesi myös sen, että Suomella ja Yhdysvalloilla on pitkät perinteet kahdenvälisissä suhteissa. Yhtenä esimerkkinä hän otti esille vuonna 1939 tehdyt kaupat 44. Buffalo Brewster hävittäjästä jotka saatiin suomeen vuosi hankinnan jälkeen.

F-35A hävittäjän operointivalmius tulee olemaan huippuluokkaa
Yhdysvaltalaiset F-35 puolen edustajien mukaan koneen operointivalmius tulee olemaan huippuluokkaa. Jo nyt uudet F-35 hävittäjät kykenevät 80-90% operointivalmiuteen, F-35 laivaston kokonaislukuja huonontaa vanhemmat koneet joita ei ole vielä päivitetty uusiksi(toim huom: on ollut esillä tietoa, että ensimmäisten tuotantoerien koneita ei kannattaisi päivittää raudan osalta vaan ne tulisi jättää ns koulutuskoneiksi)

Kuvassa vasemmalta oikealle. Steven L. Over Lockheed Martinilta, Majuri Jordan “Burn” LeVine Yhdysvaltain ilmavoimista sekä Eversti David R. Buchanan Pentagonin F-35 hanketoimistosta vastaamassa lehdistön kysymyksiin.

Suomelle tarjotaan mahdollisuutta tehtä osia F-35 hävittäjiin
Osana HX hankkeelle jätettyä tarjousta Lockheed Martin on tuomassa suomeen tiettyjen hävittäjän osien valmistusta. Sotilasilmailu.fi kanssa käydyissä keskusteluissa Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy ei suostunut paljastamaan mitä osia tai kokonaisuuksia suomessa voitaisiin rakentaa, mutta kyse on merkittävästä koneen osasta(toim huom: tällä voidaan tarkoittaa esim siipeä, rungon jotakin osaa, pyrstöä jne)

F-35A hävittäjä satakunnan lennoston asematasolla 10.2.2020.

Myös varusmiehet voivat osallistua F-35 hävittäjän huoltoon
Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy:n mukaan suomalaiset varusmiehet voivat osallistua F-35 hävittäjien huoltoon. Koneen huoltoon on helppo kouluttaa mekaanikkoja ja tarvittaessa tiettyjä huoltotoimia voidaan kouluttaa myös varusmiehille kuten koulutetaan nykyisinkin. Steve Sheehy:n mukaan F-35 hävittäjän päivittäiseen huoltoon ei tarvita isoja mekaanikkojoukkoja vaan siihen riittää nykyisin kolme koulutettua henkilöä. Vielä joitakin vuosia takaperin puhuttiin jopa kymmenestä mekaanikosta. Kone on myös helppo huoltaa, koska kone on automatisoitu tiettyjen järjestelmien osalta. Tämä tarkoittaa sitä, että koneen huoltojärjestelmät osaavat kertoa tarkasti missä osissa on vikaa.

Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy esittelemässä F-35 hävittäjän kansainvälistä varasto- ja huoltojärjestelmää jossa varastoista toiseen siirretään lähes automaattisesti varaosia sinne missä on niille tarve.

Maantietukikohdat eivät ole ongelma
Huollon osalta maantietukikohdat eivät tuota ongelmaa F-35 hävittäjälle. Siinä missä nykyisissä huoltoratkaisuissa joilla hoidetaan operointia maantietukikohdista on F-35 hävittäjän huoltoratkaisu itseasiassa kevyempi. Nykyisin kohtuu iso iso osa huoltokontin tilasta on varattu manuaaleille ja muille papereille kun taas F-35 hävittäjän osalta riittää, että mukana on kannettava tietokone. Käytännössä huoltojoukot voivat kulkea tulevaisuudessa jopa pienemmillä ajoneuvoratkaisuilla kuin nykyisin.

F-35 hävittäjän pinnoite voidaan korjata myös maantietukikohdissa
Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy:n mukaan F-35 hävittäjän pinnoite voidaan korjata helposti suomessa. Joko teippaamalla tietynlaista teippiä koneen pintaan tai maalaamalla telalla uusi pinnoite vaurioituneeseen kohtaan. F-35 hävittäjän pinnoite voidaan myös korjata maantietukikohdissa. Käytännössä pinnoitteen korjaamiseen kuluu aikaa vain kahdeksan tuntia ja korjaus ei vaadi samankaltaisia erikoistiloja kuin aikaisemmat stealth lentokoneet ovat vaatineet

Lehdistölle annettiin myös mahdollisuus kokeilla F-35 hävittäjän huoltoa virtuaalitodellisuuden avulla. Myös DAS järjestelmää pääsi testaamaan virtuaalitodellisuuden avulla ja yksi testaajista oli Yhdysvaltain suomen suurlähettiläs Robert Pence.