Intrepid lentotukialusmuseo, pala ilmailuhistoriaa keskellä New Yorkia.

New Yorkissa, Hudson joen varrella sijaitsee Pier 86 laituri. Nykyisin paikalla sijaitsee Intrepid Sea, Air & Space Museum eli tuttavallisemmin Intrepid lentotukialusmuseo. Museon on perustanut Zachary Fisher Yhdessä veljensä Larry Fisherin sekä Michael Sternin kanssa. Fisherin veljekset toimivat kiinteistöalalla sijoittajina, Michael Stern puolestaan oli toimittaja joka raportoi toisen maailman sodan aikana esim juuri vapautetusta roomasta.

Museo avautui vuonna 1982 ja se sai valtakunnallisen historiallisen maamerkin aseman vuonna 1986. Museo oli avoinna vuoteen 2006 asti jolloin Intrepid siirrettiin New Jerseyn puolelle korjattavaksi. Korjaus valmistui vuonna 2008 jolloin museo avattiin uudestaan.  Museo on vuosien saatossa saanut kokoelmiinsa Yhdysvaltain asevoimien kaluston lisäksi myös British Airways:n vanhan Concorde yliäänikoneen, Italialaisen Aermacci:n MB-399 suihkuharjoituskoneen Frecce Tricolori sotilastaitolentoryhmän väreissä, Puolalaisen Mig-21 hävittäjän sekä Israelin ilmavoimien vanhan IAI Kfir hävittäjän joka perustuu Dassault Mirage 5 hävittäjään.


Museon pihalla on esillä British Airways lentoyhtiön käytössä ollut Concorde joka teki vuonna 1996 matkustajalentokoneiden nopeusennätyksen New Yorkin ja Lontoon välisellä reitillä. Matka-aika kaupunkien välillä oli vain 2 tuntia, 52 minuuttia ja 59 sekunttia.

Sisäänpääsymaksu museoon maksaa 33 dollaria ja museossa vierailee vuosittain noin miljoona vierasta.  Museo on avoinna 10.00-17.00 välisenä aikana. Museoalueella on tarjolla snack automaattien lisäksi myös ruokailumahdollisuus Aviator Grill ravintolassa joka sijaitsee vastaanottorakennuksessa. Intrepid Marketplace ruoka-alue puolestaan sijaitsee laivan messikannella jonne on pääsy lentokonehangarikannelta.

Museoalueella on kaksi museokauppaa, toinen kaupoista sijaitsee vastaanottorakennuksessa ja toinen sijaitsee Avaruussukkula Enterprisen paviliongissa.

Museon yksi ehdoton helmi on Avaruussukkula Enterprise jota käytettiin 1970-1980 luvun taitteessa testialuksena kun Nasa teki liitotestejä joissa Enterprise päästettiin irti Boeing:n B747 lentokoneesta. Nimensä alus sai Star Trek tv-sarjasta sen jälkeen kun tv-sarjan fanit olivat pyytäneet aluksen nimeämistä itse Yhdysvaltain presidentiltä.  

Avaruussukkula Enterprise on aikaisemmin ollut näytteillä Smithsonianin museon Steven F. Udvar-Hazy ilmailumuseossa joka sijaitsee Dullesin lentoaseman läheisyydessä. 



Alunperin avaruussukkula Enterprisestä oli tarkoitus muokata koelento-ohjelman jälkeen jotta se olisi voitu ottaa avaruusohjelman käyttöön normaalina avaruussukkulana. Enterprisen muokkaamisesta luovuttiin kun Nasa huomasi muutostöiden maksavan alkuperäisiä laskelmia enemmän. Muutostyöt olisivat vaatineet aluksen purkamisen osiin jotka olisi pitänyt toimittaa takaisin valmistajille ympäri Yhdysvaltoja. Enterprise oli esillä aikaisemmin Smithsonianin museon Steven F. Udvar-Hazy ilmailumuseossa joka sijaitsee Dullesin lentoaseman läheisyydessä.

Interpid museo pitää sisällään useamman näyttelyn, museon laiturialueella sijaitsee Concorde sekä sukellusvene USS Growler. Museon päälentokonenäyttely puolestaan on interpid:n lentokannella jossa sijaitsee muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki näytteillä olevat helikopterit ja lentokoneet. Lentokannella sijaitsee myös museon entisöintitila sekä Enterprisen näyttelyhalli. Näyttelyhallissa esitellään Nasan avaruusohjelmaa sukkuloiden osalta. Osa avaruusohjelman näyttelystä on myös esillä Interpid:n hangaarikannella.



Hangarikannella on esillä Grumman/Eastern Aircraft
TBM-3E Avenger hävittäjälentokone. Yhdysvaltain entinen presidentti George H.W Bush lensi vastaavanlaisella koneella toisen maailmansodan aikana.

Intrepid museon hangarikannella sijaitsee myös auditorio jossa esitetään noin 8. minuutin pituista videota, Intrepidin tarina jossa käydään läpi lentotukialuksen historiaa aina rakennusvaiheesta lähtien.  Osa auditorion penkeistä on nimetty Yhdysvaltain asevoimissa palvelleiden mukaan, nimensä penkkeihin voi saada osallistumassa museon Seat of Honor ohjelmaan jossa lahjoitat museolle noin 2500 Yhdysvaltain dollaria. Pääsääntöisesti penkkeihin ikuistetut nimet ovat olleet lähisukulaisten huomionosoituksia asevoimissa palveluksensa suorittaineille. 

Auditorio on rakennettu entiseen lentokonehissikuiluun jonka avulla siirrettiin lentokoneita lentokonekannelta hangarikannelle. Oheisella videolla esitellään Seat of Honor toimintaa.


Hangarikannella on myös esillä Piasecki:n UH-25 retriever, Grumman / Eastern Aircraft:n TBM-3E Avenger, North Americanin FJ-3 Fury sekä Douglasin A-4B Skyhawk.  Hangarikannella on myös multimediateos jossa kerrotaan japanilaisten kamikaze hyökkäyksistä lentotukialusta kohtaan. Teos on toteutettu usean videotykin, valvokankaan, valonheittimen, savukoneen sekä aidolta kuuluvien varoitusäänien avulla. Lyhyen ohjelman päätteeksi luetellaan hyökkäyksissä kuolleet Intrepid lentotukialuksen miehistön jäsenet nimeltä samaan aikaan kun heidän nimensä valaistaan vieressä olevasta muistotaulusta. 

Lentokannella on puolestaan esillä useita eri sotilasilmailuun liittyviä lentokoneita sekä helikoptereita. Kannella pääsee lähietäisyydelle ainaskin seuraavien lentokoneiden ja helikopterien kanssa: Bell AH-1J Sea Cobra,  Aermacci MB-399, Mig-21 IAI Kfir, McDonnell F-3B Demon, Grumman F-11A Tiger, Vought F-8K Crusader, Grumman E-1B Tracer ilmavalvontakone, McDonnell F-4N Phantom II, Grumman A-6E Intruder sekä kokoelman helmenä Lockheed A-12

Lockheed A-12  oli tiedustelupalvelu CIA:lle suunniteltu ja rakennettu tiedustelukone joka lensi 26 kilometrin korkeudella ja pystyi lentämään 3,35 Mach:n nopeudella. Operatiivisessa käytössä kone oli vuosien 1963 ja 1968 välisenä aikana. Lockheed rakensi yhteensä 15 A-12 Blackbird tiedustelukonetta joista 6 tuhoutui.  Lockheed A-12 koneesta jatkokehiteltiin SR-71 Blackbird joka lensi Yhdysvaltain ilmavoimien ja NASAn riveissä pitkälle 1990 lopulle asti.

Intrepid tarjoaa myös mahdollisuuden tutustua laivan komentosiltaan ja muihin tiloihin jotka sijaitsevat aluksen “saarella” eli kannelta kohoavassa tornissa. Tämä tutustuminen vaatii hyviä kenkiä ja onkin suositeltavaa, että alukselle vieraaksi menevät vaihtavat korkokengät ja laakerikengät kunnon lenkkareihin koska osa tiloista on ahtaiden porrasyhteyksien päässä. 


Komentosillalla on mahdollisuus keskustella myös aluksella palvelleiden henkilöiden kanssa,  museoalueella on joka päivä paikalla joitakin vapaaehtoisia jotka ovat jossakin vaiheessa elämäänsä olleet USS Intrepidillä palveluksessa. 

Kaiken kaikkiaan vierailu lentotukialusmuseo Intrepidille on erittäin suositeltavaa jokaiselle ilmailuhullulle, avaruushullulle tai sotahistoriahullulle joka tykkää nuohota historiallisen kohteen nurkat jokaista senttiä myöten. Aikaa kannattaa varata vierailua varten hyvin, noin 3-4 tuntia. Myös matkamuistomyymälää varten kannattaa varata budjettiin sellaiset 100 dollaria.

Intrepid on avoinna joka päivä 10.00-17.00 välisenä aikana. Liput museoon maksaa 13-64 vuotiailta 33usd, 5-12 vuotiailta 24usd, ja 65+ vuotiailta 31usd. Alle 4-vuotiaat lapset pääsevät museoon ilmaiseksi.  Museo ei ota vastaan alle 16-vuotiaita vieraita ilman täysi-ikäistä saattajaa.