Ilmavoimat harjoitteli ilmatankkausta Yhdysvaltojen ilmavoimien kanssa.

Suomen Ilmavoimien Hornet-ohjaajat ovat harjoitelleet kuluvan viikon aikana ilmatankkausta yhdessä Yhdysvaltain euroopan ilmavoimien kanssa. Yhdysvaltain euroopan ilmavoimien KC-135R Stratotanker -ilmatankkauskoneen kanssa suoritetut harjoituslennot suoritettiin Rovaniemen ja Kuusamon välisellä harjoitusalueella 18.–20. helmikuuta. USAFE:n KC-135R käytti harjoitusten aikana tukikohtanaan Helsinki-Vantaan lentoasemaa jonne se saapui Mildenhallin tukikohdasta Isosta-Britanniasta.

Ilmavoimien mukaan ilmatankkaukseen keskittyviä koulutustapahtumia järjestetään säännöllisesti kumppanivaltioiden ilmavoimien kanssa, sillä ilmatankkauskelpuutuksen suorittaminen ja ylläpitäminen ovat osa kaikkien hävittäjälentolaivueissa palvelevien Hornet-ohjaajien koulutusta.

Hornetin käyttämä ilmatankkausmenetelmä tunnetaan nimellä ”probe-and-drogue”. Tankkeri laskee siiven kärjen alla olevasta säiliöstä hinaukseen letkun, jonka päässä on suppilomainen kori (drogue). Tankkaavan Hornetin eturungosta nousee esiin lyhyt puomi (probe), jonka ohjaaja lentää kontaktiin korin kanssa. 

Tankkerin nopeus on tyypillisesti noin 520 km/h lentokorkeudesta riippuen. Tankkauskorkeuden valintaan vaikuttavat käytössä oleva ilmatilan osa sekä pilvisyyden ja turbulenssin kaltaiset sääolosuhteet. Yleensä tankkaus suoritetaan 4–8 kilometrin korkeudessa. Letkun kautta polttoainetta siirtyy noin 500 kiloa minuutissa. Harjoitussuorituksista suurin osa on kuitenkin niin sanottuja kuivia kontakteja, eli polttoainetta ei siirretä.

Kuvat: Ilmavoimat