Satakunnan lennoston Tukilentolaivue järjestää ATEX 20 -lentotoimintaharjoituksen Oulunsalon tukikohdassa 24.‒28. elokuuta
Satakunnan lennoston tukilentolaivue järjestää elokuun loppupuolella ATEX 20 -lentotoimintaharjoituksen. ATEX eli Airlift Tactical Exercise on Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston tärkein vuosittainen harjoitus. Ilmavoimien mukaan pääasiassa Oulunsalon tukikohdasta lennettävän harjoituksen tavoitteena on kouluttaa ja harjoittaa kuljetuskonemiehistöjä lentokaluston taktiseen käyttöön osana ilmaoperaatioita. Taktiseen kuljetuslentotoimintaan liittyen harjoitellaan myös henkilöstön- ja materiaalinpudotustehtäviä CASA C-295M -kalustolla.
ATEX 20 harjoituksessa lennetään CASA C-295M -kuljetuskoneilla, Learjet 35 A/S -suihkukoneilla ja Pilatus PC-12NG -yhteyskoneilla. Oulunsalon lisäksi kuljetus- ja yhteyskoneet toimivat Pudasjärven lentopaikalta sekä Kajaanin ja Kuusamon lentokentiltä. Harjoituksen yhteistoimintakierroksiin osallistuu myös enimmillään 16 F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää Rissalan ja Rovaniemen tukikohdista käsin.
ATEX 20 -harjoituksen lennot suuntautuvat Oulun, Rovaniemen, Kuusamon ja Kuopion väliselle alueelle. Harjoituksen lentotoiminta alkaa maanantaina 24.8. noin kello 12, ja päättyy perjantaina 28.8. noin kello 16. Päivittäinen lentotoiminta ajoittuu kello 7‒20 väliselle ajalle.
Harjoituksen taktisesti haastaviin skenaarioihin liittyy kuljetus- ja yhteyskoneiden lentoja matalilla lentokorkeuksilla sekä yksittäisiä korkealla lennettäviä Hornetien yliäänilentoja, jotka voivat olla kuultavissa maassa pamauksina. Lisäksi harjoituksessa käytetään Hornetien omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja.
ATEX 20 toteutetaan pääasiassa kantahenkilökunnan voimin, ja harjoitushenkilöstö noudattaa koronaviruksen (COVID-19) ehkäisemiseksi ohjeistettuja varotoimenpiteitä.