Kaivopuiston lentonäytös osoitti Rajavartiolaitoksen valvontakoneiden uusinnan tarpeellisuuden.

Viikko sitten perjantaina 6.8 järjestetty Kaivopuiston lentonäytös osoitti näin jälkikäteen katsottuna hyvin sen miksi Rajavartiolaitoksen Dornier 228 -merivalvontakoneiden uusiminen on tärkeä hanke ja miksi rahoitus hankkeelle pitäisi saada varmistettua jo kuluvan syksyn aikana. Osana lentonäytöksen ohjelmistoa Rajavartiolaitoksen dornierin oli tarkoitus suorittaa lentoonlähtö Helsinki-Vantaan lentoasemalta ja lentää siitä Kaivopuiston edustalle suorittamaan esityslento ja palata sen jälkeen takaisin joko Vantaalle tai Turkuun.

PZL:n M28 Skytruck pienoismalli esillä Lockheed Martinin messuosastolla Kaivopuiston lentonäytöksessä.

Vartiolentolaivue on kertonyt twitterissä, että lentoonlähdön jälkeen lentonäytökseen kiinnitetty Dornier koki teknisen vian jonka takia kone lensi Kaivopuiston sijaan Turun lentoasemalle jossa lentomiehistö vaihtoi konetta. Toisessa Dornierissa ei ollut samanlaista varustusta kuin vikaantuneessa koneessa joten yksi osa lentonäytöksen esityslentoa jäi suorittamatta eli koneesta ei voitu pudottaa suunnitellusti poijuja mereen. Vartiolentolaivueen mukaan tekniset viat molemmissa Dornier 228 -merivalvontakoneissa on lähes päivittäisiä nykyisin. Esimerkiksi viikko sitten molemmista koneista oli valvontatutkat hajalla.

Airbus esitteli C295 koneeseen perustuvaa ratkaisuaan omalla osastollaan. Osastolla oli myös esillä yhtiön sateliittivalokuvia tarjoava osa.

Myös MVX-hanke näkyi muutamien messuosastojen sisustuksessa
Muutamat valvontakoneita tarjoavat tahot olivat hereillä messuosastojaan suunniteltaessa. Ainaskin Airbus ja Lockheed Martin esittelivät kahta eri vaihtoehtoa osastoillaan jotka on tarjolla Rajavartiolaitokselle. Siinä missä Airbus esitteli C295 koneeseen perustuvaa ratkaisuaan oli Lockheed Martinin osastolla esillä yhtiön omistaman Puolalaisen PZL:n M28 Skytruck:n pienoismalli jota tarjotaan Suomelle.