Tour de sky: perjantain satoa
Kesän kotimainen päälentonäytös, Tour de sky on perjantain osalta taputeltu. Valitettavasti päivän kirosana oli vesisade ja pieni alueellinen myrsky joka sai tavarat lentelemään pitkin ja poikin. Saab järjesti oman tiedotustilaisuutensa perjantaina hienossa chalet tyyppisessä rakennuksessaan. Tilaisuuden avasi Saab Finland:n toimitusjohtaja Anders Gardberg joka kertoi Saab:n ja Puolustusvoimien nykyisestä yhteistyöstä kuin Saab:n valmistautumisesta Laivue 2020 ja HX hankeiden osalta. Anders Gardberg kertoi myös, että ilmavoimien hornet hävittäjiin on päivitetty Saab:n valmistama BOL-järjestelmä joka toimii esimerkiksi alumiinisilppua levittävänä järjestelmänä
Seuraavaksi lavalle tuli Saab:n Magnus Skogberg jatkoi esityksellään Saab Gripen hävittäjästä kertomalla muunmuassa sen, että Gripen on oikea multirole fighter. Markkinoilla on muitakin tarjokkaita, jotka väittää olevansa multirole fighter olematta oikeasti sitä.
Magnus myös kertoi, että Gripen on suunniteltu lentäjän ympärille ja käytti samassa termiä “korkea tilannetietoisuus” Gripenissä on myös passiviset Air- and Ground systems( ilmasta ilmaan ja ilmasta maahan) jotka helpottavat tilannevalvontaa. Kone on myös täysin nato-yhteensopiva ja sisältää Link16 tietovuojärjestelmän joka voidaan myös räätälöidä helposti kansallisesti yhteensopivaksi jokaisen maan omiin järjestelmiin.
Gripen-hävittäjillä on myös pieni logistinen jalanjälki joka tarkoittaa ilmasta ilmaan aseistuksen täydentämisen, polttoainetankkauksen ja järjestelmätsekkauksen tapahtuvan jopa 10 minuutissa. Myös koneen mottorit voidaan vaihtaa todella nopeasti, Saab lupaa sen tapahtuvan tunnissa, mutta se on tapahtunut jopa 45-minuutissa.
Magnus Skogberg jatkoi myös kertomalla, että kone on superior today, superior tomorrow. Kone on myös täysin uusi vaikka se näyttääkin ulkoapäin lähes samalta kuin ensimmäinen Gripen hävittäjä joka oli tarjolla suomelle 90-luvun alussa.
Konetta on myyty parhaillaan noin 100 kappaletta Ruotsin ja Brasilian ilmavoimille ja lisätilaukset on mahdollisia. Saab:n lehdistötilaisuuden jälkeen oli toimittajilla mahdollisuus seurata chalet tyyppisen esittelyteltan yläkerrasta kun ensimmäinen Gripen tuli laskuun. Myös lentäjää oli mahdollista haastatella ja lentäjä kertoikin mielellään koneen eri ratkaisuista omasta näkökulmastaan.
Saab:n tilaisuuden jälkeen oli mahdollista tutustua muiden lentokonevalmistajien esittelypisteisiin. BAE oli tuonut paikalle oman rekalla vedettävän esittelytilansa jonka viereen oli lennätetty kaksi kuninkaallisten ilmavoimien Eurofighter typhonia. Myös
Dassault oli paikalla esittelyosastollaan jossa he jakoivat oransseja Rafale lippiksiä.
Lockheed Martin puolestaan oli paikalla perinteisellä messuosastollaan joka on nyt kolmatta kertaa suomessa(Oulu 2014, Turku 2015 ja Kuopio 2016) Osastolla esitellään F-35 hävittäjän lisäksi myös moottorivalmistajan toimintaa. Allekirjoittaneelle tarjoutui myös mahdollisuus lentää F-35 simulaattorilla.
Simulaattoria esitelleen Lockheed Martinin edustajan mukaan kyseinen simulaattorin ohjaamo on yksi yhteen oikean F-35 hävittäjän ohjaamon kanssa. Myös lentäminen oikealla F-35 hävittäjällä on yhtä helppoa, tämä siksi, että lentäjälle annetaan mahdollisuus tarkkailla ympäristöään ja keskittyä sodankäyntiin lentokoneella kuin lentämiseen
TOIM.HUOM: Koneella lentäminen oli oikeasti helppoa. Olen lentänyt vuosien saatossa useilla simulaattoreilla, niin kotikoneilla olevalla kuin kunnolla rakennetuilla. Koneen ohjaus vastasi liikkeisiin samantien, aivan kuten tapahtuu Airbus:n oikeissa lentokoneissa/simulaattoreissa. Mikäli tämä on oikeasti yksi yhteen on tulevilla playstadion sukupolvilla edessään mielenkiintoiset ajat
Perinteinen suomalainen lentonäytös sää antoi jo perjantaina varoituksia itsestään kun neljän jälkeen iltapäivällä alkoi satamaan kaatamalla. Johtuen kaatosateesta, jäi allekirjoittaneelta väliin Yhdysvaltain ilmavoimien v-22 osprey:n ja Romanian ilmavoimien Mig-21 saapumiset.
LOPUKSI: Kiitos Saab Finlandin Anders Gardberg ja Lockheed Martinin suomen markkinointitoimiston Hill+Knowlton Strategies:n Michael Jääskeläinen jotka päästi tällaisen tavallisen pulliaisen lehdistötilaisuuksiin sekä lentämään F-35 simulaattorilla.