Turku airshow – sunnuntain satoa.
Turun lentonäytöksen sunnuntai päivä käynnistyi samoissa merkeissä kuin lauantaikin, olihan pelimerkin molemmille päiville lähes samat. Lentonäytöksen ohjelma oli lähes identtinen molempina päivinä, mitä nyt Ruotsalaisten dc-3:n puuttuminen sunnuntaina ja sunnuntaina lennetty historic flight erottivat ohjelmat toisistaan.
Sade kiusasi jälleen kerran Turun lentonäytöstä, mutta tällä kertaa päästiin vähemmällä kuin vuonna 2011 jolloin sunnuntaina jouduttiin perumaan esiintymisiä vesisateen ja muutaman maahan iskeneen salaman takia. Käytännössä lauantaina selvittiin 20min vesisateella ja sunnuntaina muutaman kerran tulleella 5min sadekuurolla.
Sotilasilmailu käytti sunnuntaipäivän alkuosion tutkimalla tarkasti eri osastoja ja heidän kävijämääriään. Lauantaina oli selkeästi havaittavissa, että Lockheed Martin oli lentokonevalmistajista suosituin, mutta se tasaantui sunnuntaina kun Saabin teltalla kävi erittäin paljon kävijöitä kun samoihin aikoihin Lockheedin teltalla oli vain noin puolet siitä porukasta joka kävi Saabin teltalla.
Eurofighter oli puolestaan VIP alueen perimmäisessä nurkassa johon kukaan ei osannut eksyä. Grob Aircraft:n teltalla kävi myös kohtuullisesti kävijöitä. Mielenkiintoisinta oli huomata myös Saksalaisen ja Yhdysvaltalainen lentokonetehtaan toimintatavoissa erinlaisuuksia. Siinä missä Grob päästi lähes kenet tahansa heidän tiloissaan olleeseen simulaattoriin niin Lockheedin porukat päästivät pääasiassa vain median edustajia, lentäjiä tai sellaisia henkilöitä jotka jaksoivat puhua heidän kanssaan pitkää ja esittää oikeita kysymyksiä.
Sunnuntaina oli jälleen kerran mielenkiintoista huomata kuinka suosittuja Yhdysvaltalaiset olivat paikanpäällä. Yhdysvaltain ilmavoimien koneille oli jälleen kerran kunnon jono, C-17 Globemasterin miehistö päättikin tästä johtuen muuttaa toimintapoja ja unohtaa jonottamisen koneelle ja päästivätkin hetki alkuunsa koneen sisuksiin ison ryhmän innokkaita suomalaisia tutkimaan mistä tämä möhköfantti on oikein tehty.
Allekirjoittanut seurasi pitkään myös miehistön toimintaa ja pitänee nostaa hattua kavereiden energisyydestä ja varsinkin lapsiystävällisyydestä. Esimerkiksi koneen miehistöön kuulunut Mike heitti lähes kaikkien lasten kanssa ylävitosia, jutteli mukavia kaikille ja kaveri joutui varmaan satoihin kaverikuviin, jopa itse lentonäytöksen maskotti Leo Lentäjä pääsi kaverin kainaloon.
Kc-135:n miehistö puolestaan päätti tarttua viimeisenä päivänä yleisöryntäykseen tuomalla paikalle toiset rappuset koneen takaosaan jolloin liikennettä koneeseen sai lisättyä runsaasti.
Päivän mielenkiintoisimmat hetket olivat varmasti monen mielestä Historic Flight jossa Mig-15, Hawk ja Fouga lensivät yhdessä muutaman kerran lentoaseman yli yhdessä sekä cross Border training-muodostelma jossa sekä Norjalainen f-16:n että Ruotsalainen Gripen päättivät tehdä omista lentoon lähdöistään myös oman shownsa. Esimerkiksi Ruotsin näytöslentäjä kävi kertomassa juuri ennen lentoa omat pelimerkkinsä kuvaaja-aitiossa olleille valokuvaajille ja toimittajille jakaen samalla Saab Gripen avaimenperiä.