Lentäjän virhe syynä Blue Angelsin onnettomuuteen

Yhdysvaltain laivasto on julkaissut tutkimusraportin laivaston taitolentoryhmä Blue Angelsin kesäkuisesta onnettomuudesta jossa menehtyi merijalkaväen lentäjä Jeff Kuss. Raportti listaa useita osatekijöitä jotka olivat syynä onnettomuuteen. Pääasiallinen syy on raportin mukaan kuiteskin lentäjän.

Onnettomuus tapahtui kun merijalkaväen kapteeni Jeff Kuss oli suorittamassa Split S Liikettä(kuvassa alhaalla, juttu jatkuu kuvan jälkeen)
640px-split_s

Määräysten mukaan liike vaatii 3500 jalkaa vähittäiskorkeutta, mutta onnettomuuden aiheuttaneen liikkeen alkaessa lentäjän korkeus oli vain 3200 jalkaa eli noin 300 jalkaa liian vähän.  Myöskin kapteeni Koss:n lentonopeus oli aivan liian suuri, normaalisti liike suoritetaan 125-135 solmun nopeudella, mutta onnettomuuden sattuessa kone suoritti liikettä jopa 185 solmun nopeudella.  Kapteeni Koss:n käyttämän F/A-18C hornetin jälkipoltin oli myös päällä.

Osasyynä onnettomuuteen saattoi olla myös alueella olleet pilvet jotka olivat aiheuttaneet kapteeni Koss:lle huolia juuri ennen onnettomuutta, Koss oli ollut radion välityksellä yhteydessä toiseen osastossa lentävään lentäjään ja kysellyt onko tietyt liikeet turvallista suorittaa vallitsevassa säätilassa.

Blue Angelsien lääkäri Joe Schwartz oli hetkeä ennen onnettomuutta ilmoittanut radiolla Kapteeni Koss:lle, että tarkasta korkeus (Kooch check alt) mutta hetkeä myöhemmin kone syöksyi maahan aiheuttaen ison tulipallon.

Onnettomuusraportin seurauksena Yhdysvaltain laivaston lentotoiminnan johtaja on määrännyt, ettei Split S liikettä saa suorittaa toistaiseksi ennen kuin laivaston lentokoulutuspäällikkö on antanut siihen luvan. Myös Blue Angelsien esiintymisaikatauluja tullaan tulevaisuudessa muokkaamaan niin, että lentäjile taataan tarpeeksi vapaa-aikaa.

Kuvat: Yhdysvaltain laivasto ja Dammit(split s kuva)

Vastaa