Saab tuo Turun lentonäytökseen B17-pommikoneen.

Turku Airshow 2019, järjestetään 15.–16. kesäkuuta Turun lentoasemalla ja toimii samalla Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlalentonäytöksenä. Näytöksessä on muutenkin historian siipien havinaa, sillä tänä vuonna tulee kuluneeksi 80 vuotta siitä, kun ruotsalainen Lentolaivue 19 perustettiin Lappiin Suomen ilmapuolustuksen vahvistamiseksi talvisodassa. Saab hemmottelee ilmailuharrastajia ja -historioitsijoita tuomalla näytökseen ensimmäisen lentokonemallinsa, Saab B17 -pommikoneen.

Saab kunnioittaa tätä pitkää ilmailuhistoriaa tuomalla kesällä Turkuun ensimmäisen lentokonemallinsa, Saab B17 -pommikoneen. Kyseessä on Suomen ilmavoimienkin historiassa vaikuttanut kone: Se palveli Suomen ilmavoimissa maalihinauskoneena vuosina 1959–1961.

”Meille on kunnia tuoda pala Suomen ja Saabin ilmailuhistoriaa – Saab B17 – kesällä Turkuun ihmisten nähtäväksi. 80 vuotta Lapin F19-lentolaivueen perustamisen jälkeen on hyvä huomioida meidän pitkäaikainen historiamme ja yhteistyömme Ilmavoimien kanssa esittelemällä sekä Saabin nykyaikaista, että vanhaa lentokonetuotantoa”, sanoo Anders Gardberg, Saabin maajohtaja Suomessa.

Saab B17 – oman aikansa innovaatio

Vuonna 1938 ruotsalainen lentokonetehdas ASJA suunnitteli kokometallisen yksimoottorisen koneen, jonka tyyppinimi oli L-10. Samana vuonna Ruotsin puolustusvoimien hankintaosasto tilasi koneesta kaksi prototyyppiä. Myöhemmin tyyppinimeksi muutettiin Saab 17, joten siitä tuli ensimmäinen Saab-lentokone.

Saab B17 oli monin tavoin innovatiivinen. Laskutelineet olivat sisäänvedettävät ja verhottu virtaviivaisin suojapellein, joiden avulla alaslaskettuja laskutelineitä voitiin käyttää syöksyjarruina syöksypommituksissa. Pyörien tilalle voitiin asentaa myös sukset, ja kone oli mahdollista varustaa myös kiinteillä kellukkeilla.

Konemallia on nykyään lentokuntoisena yksi yksilö. Saab B17 nro 17239 (Blå Johan) entisöitiin lentokelpoiseksi Saabin 60-vuotisjuhlaa varten 1997. Tämä kyseinen kone on nähtävillä Turussa kesäkuussa.

Käyttö Suomen ilmavoimissa

Suomen ilmavoimat käytti kyseistä konemallia vuosien 1959-1961 välisenä aikana. Saab B17 toimi pääasiassa maalinhinauskoneina. Ensimmäinen koneista, SH-1 saapui maahan vuonna 1959 ja toinen, SH-2 puolestaan vuoden 1960 puolella. Molemmat Saab B17 koneet vaurioituivat käytön aikana ja ne poistettiin käytöstä.

Kuvat: Saab